BRAINPORT

met Eindhoven als hart, is een innovatieve toptechnologieregio van wereldformaat. Hier bedenken we oplossingen voor de maatschappelijke uitdagingen van morgen.

Over Brainport

Finish Marathon Eindhoven krijgt een creatieve upgrade

16 mei 2017

De marathon van Eindhoven krijgt een kleurrijke, activerende en persoonlijke finish. Dat is dinsdag 16 mei tijdens de bijeenkomst van What If Lab (onderdeel van de DTW) bekendgemaakt. Daarmee is de nieuwe finish meer in lijn met het creatieve, verbindende karakter van Brainport Eindhoven. Het ontwerp voor de nieuwe finish komt van de Eindhovense designer Jelle Mastenbroek, een van de vijf ontwerpbureaus die in opdracht van de organisatie van Marathon Eindhoven en de Dutch Design Foundation een idee mochten pitchen om het gebied rond de eindstreep een opvallende upgrade te geven. De jury koos unaniem voor het ontwerp van Mastenbroek ´vanwege de verbinding tussen de individuele marathonprestatie en het collectieve bewustzijn van die prestatie´. Zijn idee wordt al tijdens eerstvolgende (34e) editie van Marathon Eindhoven - op zondag 8 oktober 2017 - toegepast.

Beeld: Jelle Mastenbroek

Vijf ontwerpbureaus
De ontwerpopdracht werd in februari uitgeschreven vanuit de gedachte dat ´het eindpunt van de marathon meer is dan zomaar een streep met een boog en sponsorbanners´. Om dus te bewijzen dat het ook anders kan, vroegen ze om creatieve ideeën. Uiteindelijk kwamen vijf ontwerpstudio’s uit de bus die bij What If Lab (bedoeld om ontwerpers oplossingen te laten bieden op uitdagingen uit het bedrijfsleven) elk een nieuw concept voor de finish presenteerden: Afdeling Buitengewone Zaken, De Jongens van de TU, Studio Knol, Studio Toer en Jelle Mastenbroek. Alle concepten worden tijdens de komende Dutch Design Week tentoongesteld.

Persoonlijke motivatie
Mastenbroek nam de slogan van Eindhoven - ´Goed dat je er bent´ - als uitgangspunt voor zijn ontwerp en vervlocht dat met de persoonlijke motivatie van marathonrenners. “Ik wil vooral activeren. Door renners tijdens hun inschrijving te vragen naar hun reden of doel om mee te doen en die citaten vervolgens te laten terugkomen tijdens de route en bij de finish“, licht hij toe. De uitwerking komt dan bijvoorbeeld in de vorm van kleurrijke banners door de stad waarop die motivaties te zien zijn en een persoonlijke begroeting bij de finish, waarbij de deelnemer ook meteen zijn gelopen tijd, het wel of niet behalen van zijn doel én de slogan van Eindhoven groots in beeld krijgt. Daarnaast bedacht Mastenbroek een medaillekaravaan die zowel bij de start (als extra lokkertje) als de finish voorbijkomt. Ook de eerste honderd meter na de finish - vaak een inspiratieloze omgeving die wel altijd in beeld komt, aldus de organisatie – worden de renners getrakteerd op een bont palet van kleurrijke vlaggen waarop weer die motivaties terugkomen. En als laatste detail wil Mastenbroek de hekken langs de kant transformeren tot knuffelhekken, zodat renners en supporters elkaar in de armen kunnen sluiten.


Interactie
De andere inzendingen beoogden een finishomgeving waarin de ‘vibes’, de golfjes in het Eindhovense beeldmerk, centraal staan (Afdeling Buitengewone Zaken), een tunnel als eindstreep (De Jongens van de TU), grafische elementen (Studio Knol) en het gebruik van sensors (Studio Toer). Rode draad door alle ontwerpen heen was wel de interactie met het publiek. Celine de Waal Malefijt van Studio KNOL vertelde eerder in een artikel van E52 over de deelname: “Als ontwerpbureau zijn wij altijd bezig om een beleving, maatschappelijk vraagstuk of een evenement te vangen in iets ruimtelijks. Daarom vinden we het interessant om aan zoiets groots als een marathon mee te werken. We hebben nog nooit iets met sportevenementen gedaan, maar streven wel altijd naar de combinatie van technologie en vormgeving, daarom komt dit erg overeen met wat we normaal doen.” Ook Wouter Widdershoven van Studio Toer is enthousiast over de deelname: “Het is voor ons heel leuk om een keer iets in Eindhoven zelf te doen. Wij werken over de hele wereld terwijl hier ook veel gebeurt op het gebied van design. Het is goed om daaraan bij te dragen.”

Winnaar Mastenbroek heeft tot 7 juli de tijd om het ontwerp uit te werken en concreet te maken. Als zijn definitieve ontwerp wordt goedgekeurd, krijgt hij een budget van tienduizend euro om het project te realiseren.