BRAINPORT

met Eindhoven als hart, is een innovatieve toptechnologieregio van wereldformaat. Hier bedenken we oplossingen voor de maatschappelijke uitdagingen van morgen.

Over Brainport

Sport startup DashTag haalt 800.000 euro op

10 maart 2017

Sport startup DashTag, een van de deelnemers aan de Startupbootcamp HighTechXL in 2015, heeft 800.000 euro opgehaald bij verschillende angel-investeerders. Het sporttech bedrijf gebruikt die investering voor de marktintroductie later dit jaar in Nederland en de VS. Productontwikkeling, het aantrekken van talentvolle medewerkers en de selectie van rollout partners staan de komende maanden centraal bij de startup.

Persoonlijke FIFA game stats
“DashTag biedt spelers direct na afloop van de wedstrijd of training inzicht in persoonlijke statistieken”, legt Dirk van den Berg, mede-oprichter van DashTag, uit. “En dat op een manier die sterk geïnspireerd is op computergames, zoals FIFA17 en FootballManager en kanalen als YouTube en Twitch. Dus met rankings, leaderboards, wekelijkse challenges en updates. De data van de sensor bestaat uit nauwkeurige metingen van sprints die via de door ons ontworpen sportbot direct op een smartphone zichtbaar worden. Gewoon via je favoriete platform, zoals Messenger, WeChat of WhatsApp.”

Link tussen voetbalveld en online wereld
“We zagen een enorme kans om nieuwe technologie te gebruiken om iedere speler, zowel amateur als professioneel, inzicht te geven in zijn eigen sportdata. Dat was tot nu toe niet mogelijk”, zegt Epco Berger, oprichter van DashTag. “De Dash is ontworpen om direct en real-time feedback te geven aan de spelers. Een van onze belangrijkste doelen is om meer plezier te brengen in het voetbal door nieuwe technologieën. Daarom gebruiken we inzichten uit de gamingindustrie. Zo maken we bij DashTag als eerste sportbedrijf de link tussen het echte voetbalveld en de online wereld heel concreet.”

Kenmerken
DashTag legt bovendien de verbinding tussen de groeiende trend dat sporters steeds meer technologie gebruiken en een platform waar spelers zich met elkaar kunnen vergelijken. In tegenstelling tot trackingsystemen voor professionals focust DashTag zich op de individuele voetballer. Iedere speler beheert zijn eigen data. De belangrijkste kenmerken van DashTag:

  • Game-achtige statistieken voor iedere individuele speler.
  • Informatie direct na afloop van de training of wedstrijd.
  • Unieke sensor, die zonder extra hulpmiddelen wordt gedragen.
  • Zeer nauwkeurige sprintmetingen, met low, medium en high intensity sprints.
  • Uitgebreide spelersprofielen, rankings en challenges.
  • De speler is zelf beheerder van de data.

Verwachte marktwaarde 4,7 miljard
De sterk groeiende vraag van coaches naar relevante informatie over spelers is een goede indicatie voor de potentie van de markt. Een van de huidige investeerders benadrukt dat de markt naar verwachting een waarde van 4,7 miljard dollar bereikt in 2021. Naar eigen zeggen is het team van DashTag veelzijdig en klaar om de leidende rol in deze voetbal analytics markt in te nemen.

DashTag is in 2015 opgericht in Eindhoven en begin 2016 verhuisd naar Rotterdam. Meer informatie is te vinden op getdashtag.com