BRAINPORT

met Eindhoven als hart, is een innovatieve toptechnologieregio van wereldformaat. Hier bedenken we oplossingen voor de maatschappelijke uitdagingen van morgen.

Over Brainport

Vriendelijke Blue Jay drone moet aansluiten op dagelijks leven

28 april 2017

Dat het Blue Jay studententeam van de TU/e ‘technologie een gezicht wil geven’, zoals te lezen in dit vorige artikel, bleek wel uit de vriendelijk knipperende oogjes van de gelijknamige indoor drone tijdens de officiële presentatie in maart. In alle rust leek hij vanaf het middelpunt van de Auditoriumzaal de volle tribune gade te slaan. Goede en relevante gimmick dus, maar volgens projectmanager Dennis Marinissen zijn die oogjes ook een voorbeeld van de lastigste uitdagingen voor het team: “Dat persoonlijke karakter combineren met veiligheid en technologie. Door de oogjes zit namelijk meer gewicht aan de voorkant, wat een onbalans met zich meebrengt en stabiel vliegen een grotere uitdaging maakt. En da’s voor een indoor drone heel belangrijk, zeker gezien zijn toepassing in de zorg.“ Daarom durfden de Blue Jay-ers hun drone nog niet te laten vliegen tijdens de presentatie. Iets wat over een maandje, als de drone tijdens de Dutch Technology Week aan het grote publiek wordt getoond, wel mogelijk moet zijn. “Dat blijft altijd spannend”, geeft Marinissen toe.

Continue optimalisatie
Het zou bijna een slimme cliffhanger kunnen zijn, ware het niet dat het Blue Jay team serieus en hard werkt aan continue optimalisatie van de drone. Dus blijven innoveren, nieuwe technieken en materialen uitproberen en handige samenwerkingen zoeken voor kennisdeling. “Een van de verbeteringen die we hebben aangebracht, is het frame 3D-printen van een materiaal vermengd met carbon. Dat is een stuk sterker voor zijn gewicht”, legt Marinissen uit. Het is weer een stap in de richting van het doel om Blue Jay uiteindelijk van lichtgewicht en zacht, bijna aaibaar materiaal te maken, zodat hij niet alleen veilig is, maar ook vriendelijk aanvoelt. En die eerder genoemde oogjes dienen op de lange termijn ook een hoger doel; ze moeten gezichts- en emotieherkenning, oogcontact en commandobegrip mogelijk maken, zo vertelden Marinissen en teamlid Ties van Loon (Team Manager) tijdens de presentatie.

2.0 versie
Genoeg te doen dus, al heeft het team na ruim anderhalf jaar al veel bereikt. Zo is er een fijnmazig rooster over de propellers geplaatst ter bescherming, krijgen de ducts rondom die propellers een speciale coating om ze fluisterstil te maken, zijn er camera- en lichtsensoren geïmplementeerd en willen ze sonars volledig implementeren om ervoor te zorgen dat de drone binnenshuis nergens tegenaan vliegt. En niet te vergeten; de grijparm in het midden van de drone die voorwerpen detecteert, automatisch vastpakt en weer loslaat als iemand het voorwerp weer aanraakt. Bovendien is de huidige 2.0 versie van Blue Jay al 10% efficiënter en kan twee keer langer in de lucht blijven dan de voorloper die door het vorige team werd gemaakt.



Zorgsector
Allemaal waardevolle aspecten met het oog op de zorgsector waarvoor Blue Jay bedoeld is. Een sector die in de nabije toekomst alle mogelijke hulp kan gebruiken, aldus Marinissen: “Naar schatting zijn er straks 4,7 miljoen ouderen en daalt het aantal verzorgenden per persoon van vier naar twee. Mantelzorgers hebben het nu al zwaar en zelfstandig blijven wonen wordt alleen maar meer nagestreefd. Maar dat brengt ook gevaren met zich mee, bijvoorbeeld brandrisico, valpartijen of verkeerd medicijngebruik. Een indoor drone blijft 24/7 in de buurt, is nooit moe en kan heel veel praktische taken overnemen van verzorgenden. Zeker als hij gekoppeld wordt aan het internet der dingen. Dan staat hij bijvoorbeeld ook in verbinding met de koelkast, het licht en andere elektronische apparaten. En kan hij leren hoe hij zich aanpast aan menselijk gedrag en iemands persoonlijke ritme. Zo sluit Blue Jay straks heel handig aan op het dagelijks leven.”

Pilot MMC
Vanuit die gedachte wil het Blue Jay team een vooroordeel ontkrachten: “Drones komen vaak negatief in het nieuws omdat ze het vliegverkeer hinderen, vanwege privacykwesties (als er een camera op zit, red.) of omdat ze in oorlogen gebruikt worden. Wij willen echt een positieve connotatie met hulpvaardigheid en sociale interactie meegeven, om te laten zien dat drones juist ingezet kunnen worden voor maatschappelijke problemen. Daarom hebben we onze drone ook Blue Jay genoemd, naar het intelligente, nieuwsgierige vogeltje.” Om die visie in de praktijk te brengen, gaat het Blue Jay team op 15 juni een pilot aan op de kinderafdeling van het Maxima Medisch Centrum (MMC) Veldhoven. Dan kunnen de kinderen een levensgroot interactief spel boter, kaas en eieren spelen met de drone. “Daarmee willen we laten zien dat hij kan inspelen op de behoeften van mensen en dat hij begrijpt wat hij voor je kan doen na een simpele interactie”, aldus Marinissen. Maar voor die pilot is geld nodig, dus ging half april een crowdfunding campagne van start. Daarmee hoopt het team genoeg geld in te zamelen om ´de kinderen in het MMC een fantastische dag te bezorgen en hen te inspireren met onze technologie´, zo luidt de boodschap van de campagne. Doneren kan online via https://crowdfund.tue.nl/project/bluejayeindhoven