Nieuw zenuwcentrum op Automotive Campus moet Helmond veiliger maken

11 december 2018

Nieuw zenuwcentrum op Automotive Campus moet Helmond veiliger maken

Bron: Eindhovens Dagblad
Datum: 08.12.2018

HELMOND - Stemverheffing kan wijzen op een ruzie, maar ook op een dolletje. Is een rookpluim onschuldig, of ontstaat er een brand? Helmond wordt vanaf medio volgend jaar een stuk veiliger, dankzij moderne technieken. Stichting Bedrijventerreinen Helmond (SBH), de gemeente en het Dutch Institute for Technology, Safety & Security (DITSS) gaan samen de mogelijkheden onderzoeken, vanaf de Automotive Campus. 

Vrijdagmiddag zetten de genoemde partijen hun handtekeningen onder de nieuwe samenwerking. Die voorziet in de komst van een gezamenlijke camera-uitkijkcentrale (SBH en gemeente) en een field lab (SBH, gemeente, DITSS). Hierin gaat geëxperimenteerd worden met nieuwe toepassingen rond ‘slimme’ sensoren, microfoons en microcamera’s. „Hier komt straks alles samen”, zei een opgetogen burgemeester Elly Blanksma.

Slimme software
Het doel is meer veiligheid, doordat sneller duidelijk wordt wat er aan de hand is en hulpverleners dus efficiënter kunnen worden ingezet. „Software wordt zo slim dat het verschil tussen een ruzie en een dolletje is vast te stellen”, meldde Sander Schaepman, hoofd Veiligheid en Naleving van de gemeente. „Ik vind dat je geen middel onbenut mag laten. We gaan het randje opzoeken, maar we gaan natuurlijk niks illegaals doen.”
In het centrum van Helmond en in de woonwijken hangen in totaal 37 camera’s. Op de industrieterreinen zijn dat er 72. De gemeente en de Stichting Bedrijventerreinen houden ook straks de regie over hun eigen elektronische toezicht. Als directe buren profiteren ze dan wel allebei van de nieuwste technische mogelijkheden. Zowel de gemeente als de stichting investeert tonnen in het project.

Stratumseind
DITSS is onder meer betrokken geweest bij de ontwikkeling van ‘kalmerende’ straatverlichting in het Eindhovense uitgaansgebied Stratumseind. Maar Helmond is pas de tweede gemeente (na Rotterdam) waar het instituut structureel gaat samenwerken met publieke en private partijen. „Innovaties die we hier van de grond krijgen, kunnen we hopelijk later ook elders uitrollen”, aldus directeur Leon Verver.

Dit geldt dan voor allerlei vormen van veiligheid. Zo gaat het field lab onderzoeken hoe sensoren gegevens kunnen verzamelen van voertuigen en hoe die data gebruikt kunnen worden om de verkeersveiligheid te verbeteren.