Ondernemers in discussie over slimme dienstverlening

17 mei 2017

  • Meer-business-met-Smart-Services gecomprimeerd-6
  • Meer-business-met-Smart-Services gecomprimeerd-4
  • Meer-business-met-Smart-Services gecomprimeerd-5
  • Meer-business-met-Smart-Services gecomprimeerd-2
  • Meer-business-met-Smart-Services gecomprimeerd-3
  • Meer-business-met-Smart-Services gecomprimeerd-1

“De tijd van bewustmaking is voorbij, we moeten aan de slag met Smart Industry!” Met deze woorden opende dagvoorzitter Frank Donders gisteren Meer business met Smart Services bij het Huijbregts Innovation Centre in Helmond. Een speciaal evenement voor ondernemers die geïnteresseerd zijn in de steeds grotere rol van slimme dienstverlening bij maakbedrijven.

Smart Industry gaat niet alleen over het automatiseren en digitaliseren van productieprocessen. Ook op het gebied van slimme, nieuwe verdienmodellen staat de technologische industrie aan de vooravond van ingrijpende veranderingen. Een van de meest bekende trends is servitization. Dit is een proces waarbij dienstverlening een steeds grotere rol krijgt in het businessmodel van bedrijven. Service verandert zo van een kostenpost in een middel om extra omzet te genereren.

Meer business met Smart Services richtte zich specifiek op dit onderwerp. Ruim 80 deelnemers waren aanwezig om zich te laten inspireren aan de hand van praktijkvoorbeelden en deel te nemen aan diverse tafeldiscussies.

Wereldkampioen onderhoud

Na een warm welkom van de Helmondse wethouder Jos van Bree, was het de beurt aan hoogleraar Henk Akkermans van Tilburg University. Hij is gespecialiseerd in Supply Network Dynamics en boegbeeld van het Fieldlab CAPELLA. Het Fieldlab CAPELLA probeert om nieuwe manieren van slim onderhoud in de praktijk te brengen. “Wij maken ons sterk om Nederland wereldkampioen onderhoud te laten zijn”, vervolgt Akkermans. Als ultiem voorbeeld noemt hij chipmachinefabrikant ASML. “Daar verdienen ze steeds meer aan onderhoud. Een groot deel van hun winst is te danken aan het continue upgraden van machines.”

Vervolgens vertelden Hans van den oever van Mooij Agro en CEO Frans Huijbregts van Huijbregts Groep over nieuwe businessmodellen in de praktijk. Dankzij het verzamelen en analyseren van Big Data zijn ze met hun bedrijven in staat om klanten extra diensten te leveren. Uiteindelijk werd het evenement afgesloten met verschillende tafeldiscussies in subgroepen. De eindboodschap was duidelijk: het aanbieden van slimme dienstverlening biedt enorme innovatie- en verdienmogelijkheden voor ondernemers.

De zesde editie van de DTW duurt nog tot en met 20 mei en biedt een vol programma van activiteiten, demonstraties, open huizen, events en presentaties. Meer informatie? Kijk op de DTW-website.

Meer weten over de laatste innovaties en trends op het gebied van High Tech Software? Neem contact op met het High Tech Software Cluster.