BRAINPORT

met Eindhoven als hart, is een innovatieve toptechnologieregio van wereldformaat. Hier bedenken we oplossingen voor de maatschappelijke uitdagingen van morgen.

Over Brainport

5 vragen aan Steven Nelemans van Amber Mobility

01 maart 2017

Steven Nelemans, CEO van Amber Mobility, houdt sinds vorige week kantoor op de High Tech Campus Eindhoven. Hij gooide vorig jaar tijdens de High Tech XL Day hoge ogen met de presentatie van conceptauto Amber One. Met (elektrische) deelauto’s die voor iedereen op loopafstand beschikbaar zijn, wil hij ons autogebruik op zijn kop zetten.

Waarom hebben jullie de High Tech Campus als uitvalsbasis gekozen?

“Dit is simpelweg de ideale plek om ons mobiliteitsconcept verder uit te rollen. We willen bijvoorbeeld graag op de High Tech Campus een mobility hub beginnen. Op dit moment komen veel werknemers van bedrijven die hier zitten met hun eigen auto naar de campus. Hierdoor zijn er ontzettend veel parkeerplekken nodig die veel ruimte innemen. Zojuist is bijvoorbeeld de negende (!) parkeergarage op dit terrein neergezet. Wij bieden hier een simpele oplossing voor. Met onze slimme software kunnen werknemers elektrische auto’s onderling delen. Met één druk op de knop in onze mobiele app, zorgen wij ervoor dat er altijd een auto op loopafstand klaarstaat. Dit is gemakkelijker én goedkoper voor zowel werkgevers als werknemers. Bovendien worden zo de meeste parkeergarages overbodig en is er meer plek voor bedrijven.”

Hoe gaan jullie dit mobiliteitsconcept verder uitrollen in de praktijk?

“Stapje voor stapje, het moet natuurlijk wel veilig gebeuren. We gaan bijvoorbeeld binnenkort eerst starten met de werknemers van ABN AMRO in Eindhoven. Hiervoor gebruiken we nu nog ‘gewone’ elektrische auto’s die we koppelen aan ons softwareplatform. Vervolgens zorgen wij eigenlijk voor alles. Wil je als ABN AMRO-medewerker ergens heen? Met een druk op de knop zorgen wij dat er altijd een auto voor je klaarstaat. De laatste voorbereidingen lopen nu en we hopen dat andere bedrijven snel aanhaken. Zo kunnen we veilig opschalen om uiteindelijk – wat ons betreft al op korte termijn – met onze eigen elektrische deelauto Amber One een volledige oplossing voor automobiliteit te bieden.”


Tegen welke problemen loop je nu nog aan?

“Prijstechnisch zitten we bijvoorbeeld nog niet helemaal op het niveau dat we voor ogen hebben. Uiteindelijk willen we dat we voor 33 euro per week deze dienst kunnen aanbieden. Dat is verreweg de goedkoopste vorm van mobiliteit die er is; op een fiets na natuurlijk. Nu gaat dat helaas nog niet en spreken we van te voren een vastgestelde prijs af met een bedrijf. Dat is nog altijd goedkoper dan bijvoorbeeld het gebruik van leaseauto’s, maar pas als we onze eigen auto hebben, kunnen we onbeperkte mobiliteit voor 33 euro per week bieden.”

Op dit moment zijn er interessante ontwikkelingen gaande op het gebied van Smart Mobility. Hoe gaan jullie hiermee om?

“Een mooi voorbeeld is autonoom rijden. Dit zou voor ons mobiliteitsconcept en de Amber One perfect zijn. Als bijvoorbeeld vijf mensen vanuit dezelfde plek willen vertrekken, kan het zijn dat er op dat moment niet genoeg auto’s op die specifieke plaats voorhanden zijn. Met een slim softwaresysteem gekoppeld aan autonome auto’s, zou je gewoon kunnen ‘zeggen’: pik iedereen op zodat iedereen in één keer mee kan. Op deze manier loopt de distributie van auto’s veel efficiënter. Bovendien worden er zonder menselijke chauffeurs minder schades gereden en zijn er minder ongevallen.”

Begin dit jaar waren jullie mee met de hightech handelsmissie richting de Consumer Electronics Show in Las Vegas. Hoe was het om jullie concept in Amerika te pitchen?

“Erg gaaf! We hebben gesproken met investeerders die bijvoorbeeld ook in Google en Tesla hebben geïnvesteerd. Eén mailtje was genoeg om langs te mogen komen en om met leidinggevenden aan tafel te zitten. Er waren zelfs een aantal investeerders die gingen onderzoeken of ze in ons wilden investeren voordat ze überhaupt wisten hoeveel geld we nodig hadden! Die mindset is heel anders dan in Nederland. Maar dat is ook logisch als je bedenkt dat private investeerders daar op een paar miljard zitten.”