BRAINPORT

met Eindhoven als hart, is een innovatieve toptechnologieregio van wereldformaat. Hier bedenken we oplossingen voor de maatschappelijke uitdagingen van morgen.

Over Brainport

Ambitieuze plannen voor fiets op zonnekracht

19 januari 2017

  • Dutch-Solar-Cycle-2
  • Dutch-Solar-Cycle-3
  • Dutch-Solar-Cycle-4
  • Dutch-Solar-Cycle-1

De start-up Solar Application Lab (SAL) gooide begin 2016 hoge ogen met de introductie van een elektrische fiets op zonne-energie. Dankzij innovatieve zonnecellen bevestigd aan het voorwiel zou een stekker in e-bikes definitief tot het verleden behoren. Daarna bleef het echter lang stil. Té stil als het aan SAL-oprichter Marc Peters ligt.

Peters ontwikkelde samen met onder andere de Technische Universiteit Eindhoven (TU/e) de zogeheten Dutch Solar Cycle. Door een gepatenteerde techniek zijn de zonnecellen op deze fiets twintig keer effectiever dan normale zonnepanelen. “Wij verhogen als het ware de resolutie van zonnecollectoren”, vertelt de ondernemer. “Hierdoor zijn onze zonnecellen in staat om gedurende dag vaker licht op te nemen. Ook in de schaduw of als het bewolkt is.”

Hightech start-up

Het liefst zou Peters de fiets op zonne-energie nu al zien in het straatbeeld. Niet onrealistisch, volgens de SAL-oprichter, want de e-bike die zichzelf bijlaadt in alle weersomstandigheden zou slechts een paar honderd euro meer dan een reguliere elektrische fiets kosten. De laatste stap naar de markt bleek echter – tot nu toe – een onoverkomelijke drempel.

Zo besloot de TU/e halverwege vorig jaar voorrang te geven aan andere innovatieve projecten. Hierdoor moest Peters zijn werkplaats op het TU/e-terrein verlaten en week hij met zijn bedrijf uit naar Cuijk. “Het project kwam helaas stil te liggen. Vanuit Cuijk hebben we nu een frisse start gemaakt. We willen snel weer terug naar de regio Eindhoven. Wat mij betreft is de Brainport regio een goudmijn van kennis en kunde die wij als hightech start-up goed kunnen gebruiken.”

De ondernemer wil in 2017 sowieso flink doorpakken. “Ons ambitieniveau is hoog. In het nieuwe jaar willen we graag minimaal dertig fietsen bouwen en testen in een praktijkomgeving.” De eerstvolgende uitdaging is het vinden van de juiste partners. “Partijen die simpelweg zeggen: gaan met die banaan!”, vertelt Peters met een grote glimlach. “Ook voor commerciële partijen liggen er genoeg kansen. Zie je het al voor je dat bezorgers op de fiets – van bijvoorbeeld Post NL of Domino’s – brieven en bestellingen rondbrengen op een fiets volledig aangedreven door zonne-energie?”

Blijven investeren

Nederland moet juist nu blijven investeren in innovatieve zonnetechnieken volgens Peters. “De solarindustrie staat aan de vooravond van enorme doorbraken op het gebied van materialen, chips en fabricageprocessen. Binnen afzienbare tijd komt vijf procent van de wereldwijde energieproductie van de zon. Als je nu fors inzet op solar, dan ben je straks onderdeel van de wereldwijde exponentiële groei. De toonaangevende hightech industrie in Nederland blijft dan ahead of the curve.”

Bovendien hoopt hij met de Dutch Solar Cycle een steentje bij te dragen aan de oplossing van het klimaatprobleem. De innovatieve e-bike kan een duurzaam alternatief zijn voor fijnstof uitstotende brommers, motors en auto’s. “Nederland is en blijft nu eenmaal een fietsland. Ik vind dat we verplicht zijn om het voortouw te nemen als het gaat om duurzaam fietsvervoer.”