BRAINPORT

met Eindhoven als hart, is een innovatieve toptechnologieregio van wereldformaat. Hier bedenken we oplossingen voor de maatschappelijke uitdagingen van morgen.

Over Brainport

Etulipa in de prijzen op Amerikaanse beurs

28 april 2016

Etulipa heeft donderdag 22 april op de ISA International Sign Expo in Orlando een prijs ontvangen voor haar innovatieve product Etulipa Carbon. Het betreft een display dat, ondanks fel zonlicht, toch goed leesbaar blijft in de buitenlucht en honderd keer zuiniger is dan een LED-scherm. Het Eindhovense bedrijf begon in 2013 als start-up in hightech bedrijvencentrum Mµ op High Tech Campus Eindhoven. Amper drie jaar later staat Etulipa op het punt om de markt in de Verenigde Staten te veroveren.

De ISA International Sign Expo in de Amerikaanse staat Florida is een echte kingsize beurs. Zeshonderd exposanten op een oppervlakte van 200.000 vierkante meter tonen er vier dagen lang hun allernieuwste producten. Het gaat om allerlei grafische en technologische toepassingen voor onder meer beeldschermen, reclameborden, panelen en bewegwijzering.

Een van de hoogtepunten ieder jaar is de uitreiking van de ISA Sign Expo 2016 Innovation Award. Etulipa behoorde tot de zes genomineerden. Na een beoordeling door een vakjury eindigde het bedrijf uit Eindhoven op een eervolle tweede plaats. Winnaar werd Ike GPS Spike en het brons ging naar Adams Tech’s LetterForm.

Hans Feil, CEO van Etulipa, is verheugd over de prijs. “Wij zijn erg blij met deze innovatieprijs. Ik zie dit als een nadrukkelijke aanmoediging vanuit de jury dat er behoefte is aan een energiezuinige display die onze leefomgeving niet verstoort met fel licht.”

Electrowetting

De innovatie van Etulipa is gebaseerd op ‘electrowetting display’. Het is een technologie die zich uitstekend leent voor toepassingen buiten omdat het licht reflecteert. Feil: “Hierdoor hoef je niet meer te ‘vechten’ tegen zonlicht. Als je je mobieltje of iPad mee naar buiten neemt, zie je bijna niks. Een krant buiten lezen gaat daarentegen prima. Het papier reflecteert het licht van de zon. Die eigenschap hebben ook onze displays. Onze ogen zijn afgesteld op reflecterend licht; niet op het kijken in een lichtbron.”

Energiezuinig

Het bedrijf uit Eindhoven, dat inmiddels een eigen vestiging heeft op High Tech Campus Eindhoven, maakt heldere kleuren met druppels olie tussen glasplaatjes: cyan, magenta en yellow. Deze kleuren worden ook gebruikt bij traditionele druktechnieken. De displays met schakelende oliedruppeltjes leveren een enorm scherp beeld, levendige kleuren en zijn honderd keer energiezuiniger dan LED schermen.

Verenigde Staten

Feil: “We beginnen in de Verenigde Staten met het vervangen van de zogenaamde ‘changeable copy boards’. Dat zijn van die witte borden met zwarte verwisselbare letters. Je komt ze daar overal tegen op scholen, kerken, bij winkeliers, benzinestations en restaurants. Deze borden zijn ook digitaal verkrijgbaar maar dan worden ze verlicht met LED, dus niet energiezuinig en slecht leesbaar in de zon. We hebben een strategische investeerder uit de VS. Hij heeft een demo van ons gezien en was zo enthousiast en onder de indruk dat hij samen met ons, digitale changeable copy boards en billboards op de markt wil brengen. We starten met een zwart-wit versie, de Etulipa Carbon.¨

Toepassingen

De Etulipa Carbon kan worden toegepast voor reclameborden, zoals de brainmarker bij het Van der Valk Hotel Eindhoven. Maar de techniek leent zich ook voor bewegwijzering, evenementen of architectuur omdat de beeldschermen nagenoeg geen lichtvervuiling opleveren. Feil: “Nu gaan we eerst vol gas geven op de digitale changeable copy boards. Begin 2017 komen we in de VS op de markt en in 2018 komt het eerste kleurenscherm van ruim acht vierkante meter.”

Meer informatie over Etulipa klik hier

Foto: Doeke Oostra, vice-president Business Development van Etulipa, ontvangt in Orlando de Innovation Award.