BRAINPORT

met Eindhoven als hart, is een innovatieve toptechnologieregio van wereldformaat. Hier bedenken we oplossingen voor de maatschappelijke uitdagingen van morgen.

Over Brainport

EU-campagne promoot nieuwe technologieën bij MKB

12 december 2016

De Europese Commissie heeft een nieuwe campagne – genaamd WATIFY – gelanceerd specifiek gericht op het midden- en kleinbedrijf. Doel is om ondernemers bewust te maken van de mogelijkheden van geavanceerde technologieën. Het optimaal benutten van nieuwe technieken – zoals 3D printen en robotica – is volgens de Commissie noodzakelijk, willen Europese bedrijven blijven concurreren in de wereldwijde economie.

Honderdvijftig beleidsmakers en ondernemers kwamen op 7 november bijeen in Brussel voor de officiële start van de bewustmakingscampagne WATIFY. In het moderne Hotel BLOOM! kregen ze een voorproefje van wat de Europese campagne de komende twee jaar te bieden heeft. De boodschap gedurende dag is duidelijk: alle Europese bedrijven – groot én klein – zouden de kansen van geavanceerde technologieën met beide handen moeten aangrijpen.

Succesverhalen verspreiden

Een van de pijlers van WATIFY is het verzamelen en verspreiden van succesverhalen. Deze verhalen dienen als inspiratiebron voor Europese ondernemers om te gaan investeren in nieuwe technieken. Tijdens de presentatie van WATIFY in Brussel zijn enkele van deze success stories aanwezig. Zo ook het Belgische bedrijf Materialise. Deze onderneming ontwikkelt software om bijvoorbeeld brilmonturen op maat 3D te printen. “Dit is een perfect voorbeeld hoe kleinere bedrijven kunnen profiteren van nieuwe technieken”, vertelt Stef Meijers die namens Brainport Development actief betrokken is bij de campagne.

Waardevolle contacten opbouwen

Alleen het verspreiden van inspirerende verhalen zal voor veel ondernemers niet genoeg zijn om alle twijfels over geavanceerde technologieën weg te nemen, aldus Meijers. “Op eigen houtje innoveren en transformeren brengt vaak te veel risico’s met zich mee. Daarom gaat WATIFY ook zogenaamde matchmaking events door heel Europa ondersteunen.” Deze evenementen brengen beleidsmakers, kenniscentra en ondernemers bij elkaar met als doel om tot nieuwe samenwerkingsverbanden te komen. Meijers: “Ondernemers bouwen zo waardevolle contacten op die helpen bij het transformatieproces van hun bedrijf.”

MKB wakker schudden

De doelstelling van WATIFY is om in twee jaar tijd ruim 120 succesverhalen op te halen en 40 matchmaking events te organiseren. Dat is ambitieus, maar wel nodig volgens Lisbeth Bahl-Poulsen van de Europese Commissie. “Een groot gedeelte van het Europese MKB weet op dit moment namelijk niet wat de markt te bieden heeft op het gebied van nieuwe technologieën.” De komende tijd zal uitwijzen of WATIFY erin slaagt juist die groep bedrijven wakker te schudden.

Tips voor succesverhalen of matchmaking events? Stuur een mail naar s.meijers@brainportdevelopment.nl.