BRAINPORT

met Eindhoven als hart, is een innovatieve toptechnologieregio van wereldformaat. Hier bedenken we oplossingen voor de maatschappelijke uitdagingen van morgen.

Over Brainport

High Tech Discovery Route: toegang tot ‘sociaal kapitaal’ hightech ecosysteem

15 juni 2018

-For English read below-

Een van de succesfactoren van het hightech ecosysteem rond Eindhoven is de bereidheid je ‘sociaal kapitaal’ met de ander te delen. Om het management van recent in de regio gevestigde buitenlandse bedrijven de gelegenheid te bieden hun persoonlijk netwerk op te bouwen, werd tijdens de Dutch Technology Week de High Tech Discovery Route georganiseerd. Een groep van zo’n dertig buitenlandse managers, vaak nog maar net in het Eindhovense aangeland, genoten op de zonnige zaterdag 9 juni van tal van innovatieve presentaties, terwijl ze in geanimeerd gesprek waren met nieuwe contacten.

Beate Röcker is voor het eerst – en net een uurtje – in Eindhoven. Maar de directeur van CSR Consulting Service blijkt direct al onder de indruk van het ‘open en sociale karakter’ van de High Tech Campus in Eindhoven. Ze heeft zich al een eerste beeld kunnen vormen van hoe die ruimtelijke structuur, met zijn verschillende horecagelegenheden langs De Strip, mensen van uiteenlopende pluimage en bedrijven als vanzelf bijeenbrengt. Een concept dat haar zal inspireren als ze na het weekend haar klandizie weer bijstaat. Dat zijn bedrijven die meer maatschappelijk verantwoord willen ondernemen en vanuit die intentie hun mensen minder langs de lijnen van de hiërarchie en meer open en vrij willen laten samenwerken. Intern met andere afdelingen en extern met klanten en toeleveranciers.

Beter vernetwerkt
Röcker is een van de deelnemers van het European Women’s Management Development International Network, een netwerk van zo’n negenhonderd vrouwelijke managers (en twee mannelijke) uit alle landen van Europa, vertelt de international president, Nadin Meloth. Het platform is met plusminus tien leden aangehaakt bij de High Tech Discovery Route. Een rondleiding, georganiseerd door Brainport Development samen met BOM Foreign Investments (onderdeel van de Brabantse Ontwikkelingsmaatschappij), langs presentaties op de High Tech Campus Eindhoven (HTCE) en de Technische Universiteit Eindhoven (TU/e). Met als primair doel om managers van buitenlandse bedrijven die zich recent in Eindhoven en omstreken gevestigd hebben een gelegenheid te bieden hun persoonlijke netwerk te verruimen. Om zo zichzelf én hun onderneming beter in te bedden in het Eindhovense hightech ecosysteem. ‘Wij willen hen laten zien wat hier op de campus en bij de TU/e allemaal gebeurt. En tegelijk hen een gelegenheid bieden kennis te maken met andere buitenlandse en Nederlandse ondernemers en managers, om hun scope te verruimen in de hoop dat het tot innovatieve samenwerking leidt’, licht Fancy van der Vorst, manager invest van Brainport Development het initiatief toe. ‘Wanneer die bedrijven beter vernetwerkt raken, zullen ze sneller in contact komen met voor hen relevante partijen en hier sneller groeien’, vult Frits Hoeve, projectmanager bij BOM Foreign
Investments, aan.

Korte afstanden
De rondleiding vindt plaats op zaterdag 9 juni, de laatste dag van de Dutch Technology Week, als de HTCE en universiteit de deuren toch al geopend hebben om een breed publiek met hightech kennis te laten maken. De eerste stop is Philips Innovatie Services op een steenworp afstand van het startpunt in de Colour Kitchen aan De Strip. Korte afstanden, dat is een kwaliteit van de campus in het bijzonder en van Eindhoven in het algemeen, die een andere deelnemer, Cheryl Boyd, ‘co-ceo’ van Dispatches, zo enorm aanspreekt. Anders dan in de VS, waar zij zelf met haar man en co-ceo Terry vandaan is verhuisd, kun je hier gemakkelijk en veilig van de ene naar de ander locatie wandelen. Ze vertelt haar observaties met het grote enthousiasme dat helemaal past bij het businessmodel van Dispatches, een mediaplatform gericht op Engelstalige expats dat onder meer als doel heeft de kwaliteiten van deze regio bekendheid te geven bij kenniswerkers in het (verre) buitenland. ‘Als vestigingsplaats voor onze onderneming hadden we Berlijn, Parijs en Bazel bekeken toen we hoorden van Eindhoven. Ik wist helemaal niets van deze stad. Dat geldt nog steeds voor een heel groot deel van de hightech wereld en dan mist die dus wat, want er vinden hier veel bijzondere, innovatieve ontwikkelingen plaats. En ook het wonen en leven is hier geweldig. De kwaliteiten van Silicon Valley worden zwaar overdreven. Alleen al vanwege de afstanden is het daar veel lastiger op een goede en dus persoonlijke manier met elkaar samen te werken. En het is er schreeuwend duur. De gezondheidszorg is hier niet alleen veel beter, maar ook nog eens veel betaalbaarder. Én´, besluit ze met nadruk, ´no guns hier. Hier kan mijn dochter veilig over
straat. Dat is zo´n geruststelling!´

Philips-innovaties
Die bijzondere innovatieve ontwikkelingen waarop Boyd doelt vinden bijvoorbeeld plaats binnen Philips Innovatie Services (‘nu open voor de Dutch Technology Week – normaliter kun je hier niet zo naar binnen wandelen’, weet Fancy van de Vorst) waar de rondleiding dus start. Te zien is onder andere een presentatie over technologie die de chirurg in staat stelt kankercellen in de prostaat gericht aan te vallen. De presentator en system architect Jack Geraats nodigt diverse mensen in het gezelschap uit in zijn opstelling de rol van de oncologisch chirurg in te nemen om, doelgericht, wat virtuele kankercellen te bestrijden. Het blijkt nog niet zo heel eenvoudig, maar zijn boodschap is duidelijk: targeted therapy heeft de toekomst. Even verderop toont een Philips-collega met een sheet hoe een kankerbehandeling door de keten loopt, van huisarts tot en met het artsenteam dat het behandelplan moet samenstellen. Het informatiesysteem waar het hier om draait zorgt ervoor dat dat team alle relevante patiënten-informatie voorhanden heeft. Dat versnelt en verbetert de besluitvorming. Met dezelfde informatie – maar dan heel toegankelijk gepresenteerd – kan de patiënt vervolgens duidelijk worden gemaakt hoe dat behandelplan er precies uitziet.

Open mentaliteit
Vanzelfsprekend draait het om een digitaal informatiesysteem en dat, zo vertelt Anna Crosetti even later, zou wel eens een interessant aanknopingspunt kunnen zijn voor JW Player. Het Amerikaanse bedrijf van Jeroen Wijering uit het Twentse Losser. Een afstudeerder van de Design Academy in Eindhoven die in 2005 met zijn innovatieve software voor het online afspelen van video’s naar New York vertrok, in de hoop daar de investeerders te treffen die hij in Nederland niet kon vinden. Met succes want inmiddels is JW Player een bedrijf met 250 medewerkers, met het hoofdkantoor in de Big Apple én, sinds vorig jaar, een vestiging in Eindhoven. Met tien medewerkers onder wie de Italiaanse officemanager Crosetti. Een locatie met een marketing-, maar ook een r&d-functie, om de JW Player-software te voorzien van nieuwe data-analyse-functionaliteiten. ‘Van bijvoorbeeld face recognition, zodat gemakkelijk geanalyseerd kan worden wie er allemaal in een bepaalde video een rol spelen om zo het aanbod aan een bepaalde gebruiker verder te personaliseren. Wij werken veel voor mediabedrijven, dus in Nederland lag een vestiging in Amsterdam of Hilversum in eerste instantie voor de hand. Maar we hebben toch voor Eindhoven gekozen. Er heerst hier de juiste, open mentaliteit. En, met het oog op de krappe arbeidsmarkt en voor het samenwerken aan onderzoek zitten we hier, dichtbij de TU, het best.’

Heterogene industrie
Juist vanwege die kwaliteit van het ecosysteem is ook Marmatek Measurement Technologies neergestreken op de High Tech Campus, vertelt Engin Altindas. Hij is business developer van de Turkse onderneming met de r&d in Istanboel die – ook al heeft het bedrijf maar zestien mensen – op het gebied van het verzamelen en analyseren van allerhande data uit allerhande sensoren een van de marktleiders is in het Euraziatische land. Hij heeft zichzelf zes maanden de tijd gegeven de markt in Nederland te inventariseren en tot een businessplan te komen. ‘Juist Nederland, omdat het een zeer heterogene industrie heeft. Je vindt hier natuurlijk de semicon-bedrijven, maar ook de automotive en tal van machinebouwers, werkzaam in uiteenlopende markten. Ja, ook de maritieme sector is hier goed ontwikkeld’, aldus Altindas die vervolgens in dankbaarheid een contact bij Rijkswaterstaat, actief in smart shipping, van zijn gesprekspartner accepteert. ‘Juist voor het opdoen van contacten zijn we hier neergestreken in dit Eindhovense ecosysteem, waar we denk ik ook gemakkelijk goede manufacturingpartners vinden.’ Victoria Lee van het Chinese blijkt zich evenzeer te oriënteren op de markt in Nederland, vanuit Waalre waar de specialist in intelligente led-displays gevestigd is. Ze is zelf nog maar kort in Nederland, maar de openheid van r&d-bedrijven hier is haar al direct opgevallen. ‘Zo’n open campus als deze waar researchmensen van allerhande bedrijven samenkomen om te lunchen, elkaar te ontmoeten aan het water, dat kennen we nog niet in Shenzhen’, vertelt ze nadat ze in het Conference Center, waar de groep inmiddels is aangeland, vol belangstelling een korte prestatie van TNO over flexibele oleds heeft gevolgd.

Autonoom rijden
Daarna gaat het gezelschap per bus richting de campus van de TU Eindhoven, waar het gezelschap op het zonovergoten gazon vlakbij de hoofdingang opgewacht wordt door een aantal studententeams met hun auto’s: een volledig elektrisch aangedreven raceauto, een solarwagen geschikt om een heel gezin in te vervoeren (en onlangs nog de winnaar van het Cruiser-klassement van de World Solar Challenge in Australië) en een autonoom rijdende Toyota Prius. Die laatste, zo blijkt uit het verhaal van de student-presentator van het verantwoordelijke ATeam, is uitgerust met wifi en technologie die de auto in staat stelt te communiceren met stoplichten zodat de wachttijd ervoor steeds zo kort mogelijk is. Maar ook kan de auto contact leggen met andere wifi-uitgeruste wagens om onnodig remmen en zo spookfiles te voorkomen. Voorts bevat de auto een systeem dat de chauffeur van de autonoom rijdende auto – of beter gezegd, de gebruiker – in een handomdraai laat zien waarom het voertuig wat doet. ‘Zodat de gebruiker vervolgens met een gerust hart weer verder kan met de game die hij aan het spelen was, of de video die hij zat te kijken.’

Gras begroeide gevel 
Naast de auto’s staat een paviljoen met een met gras begroeide gevel. Het blijkt een modelwoning uitgerust met tal van noviteiten die het huis bij uitstek geschikt maakt voor de woestijnomgeving van Dubai. De begroeiing op de buitenwanden, vertelt de presenterende student van het multidisciplinaire VIRTUe-team, houdt het huis koel en maakt deel uit van een bijna gesloten ecosysteem waardoor de planten nauwelijks water verbruiken. Binnen zorgt een geavanceerd energiemanagementsysteem dat het er altijd aangenaam is én zo min mogelijk stroom verbruikt wordt. ‘Op dit scherm kan de bewoner precies zien dat hij er verstandig aan doet zijn wasmachine morgen pas te laten draaien, omdat het weer dan koeler is en de airco dan lager kan. En deze douche’, wijst hij even verderop aan, ‘biedt een comfortabele regenbui, maar wel van water dat voor 90 procent gerecycled is.’ Waarop hij zijn gehoor attendeert op de elektriciteitsdraden die over het plafond zijn getrokken. ‘We gebruiken hier alleen gelijkstroom, de stroom die onze zonnepanelen produceren. Want energievretend omvormen naar wisselstroom, zoals in een gewoon huis nodig is, daar doen we hier niet aan.’

Uit de comfortzone
Karin Uphoff geniet niet alleen de inhoud van de verhalen, maar ook van de onbevangenheid waarmee de studenten de presentaties doen, vertelt ze. Uphoff is directeur van Connectuu, een kooperations-accelerator uit Duisburg die zich toelegt op het laten excelleren van samenwerking tussen mensen. ‘Wij willen bij mensen van een bedrijf of bij studenten een mindset vestigen waardoor ze gemakkelijker uit hun comfortzone komen. In je eentje je ding doen en beslissingen nemen is vaak het gemakkelijkst. Ik hou ze voor dat ze juist die stappen moeten zetten die hen oncomfortabel voorkomen. Juist dat type initiatieven levert het meest op, daar leer je het meest van. Bij ons in Duitsland zouden dit soort presentaties waarschijnlijk gegeven worden door een betrokken docent of hoogleraar. Hier wordt de studenten de ruimte geven om het zelf te doen en ervan te leren.’

Sociaal kapitaal delen
Organisator van de High Tech Discovery Route, Fancy van de Vorst, blikt na afloop tevreden terug: ‘Als mensen elkaar ontmoeten in hun functie en in het kader van een formele, zakelijke afspraak zit ieder direct in een onderhandelingspositie. Zo’n informele setting als een rondleiding biedt veel ruimte om elkaar persoonlijk te leren kennen. Dan word je sneller opgenomen in dit Eindhovense ecosysteem. Een ecosysteem waarin men bereid is kennis, kunde én persoonlijk netwerk met elkaar te delen. Het beschikbaar stellen van je sociaal kapitaal, ook als daar niet direct iets tegenover staat, is een van de succesfactoren van deze regio.’

Dutch Technology Week: bedrijvigheid én mensen aantrekken
De High Tech Discovery Route maakte onderdeel uit van de 7e editie van de Dutch Technology Week (DTW) begin juni. Tijdens deze week worden wonderlijke en innovatieve technologieverhalen verteld, met als primair doel jongeren te interesseren voor het werken in de hightech sector. Daarnaast is de intentie buitenlandse kenniswerkers, bedrijven en overheden te laten zien wat de Nederlandse hightech sector allemaal vermag. Om bedrijvigheid én mensen aan te trekken.

High Tech Discovery Route offers participants access to ‘social capital’ of Eindhoven’s ecosystem

First make acquaintance, then make knowledge

One of the success factors of the high-tech ecosystem around Eindhoven is the willingness to share your ‘social capital’ with others. The High Tech Discovery Route was organised during the Dutch Technology Week with the aim of providing the management of foreign companies recently settled in the region the opportunity to establish their personal networks. A group of around thirty foreign managers, many of them having only just arrived in Eindhoven, enjoyed numerous innovative presentations in the sunshine on Saturday 9 June, while in animated conversation with each other.

Beate Röcker is in Eindhoven for the first time and has been here for just an hour. But the director of CSR Consulting Service is immediately impressed by the ‘open and social character’ of the High Tech Campus in Eindhoven. She has been able to form an initial impression of how the spatial structure, with its various cafes and restaurants along The Strip, effortlessly brings together people of different backgrounds and from different companies. A concept that will inspire her when she gets back to work after the weekend. Her clientele are companies that want to do business in a more socially responsible way, and with this intention to allow their people to work together with more openness and freedom and less along the lines of hierarchy. Internally with other departments and externally with customers and suppliers.

Better networks
Röcker is one of the participants of the European Women’s Management Development International Network, a network of around nine hundred female managers (and two male) from all the countries of Europe, explains the international president, Nadin Meloth. More or less ten members of the platform are participants of the High Tech Discovery Route; a tour, organised by Brainport Development together with BOM Foreign Investments (part of the Brabants Ontwikkelingsmaatschappij), with presentations at the High Tech Campus Eindhoven (HTCE) and the Technical University Eindhoven (TU/e). The main objective is to provide managers of foreign companies that have recently settled in Eindhoven and its surrounding areas the opportunity to expand their personal networks. In doing so, they can better embed themselves and their enterprises within the Eindhoven high-tech ecosystem. ‘We want to show them everything going on here on the campus and at the TU/e, and at the same time offer them the chance to get to know other foreign and Dutch entrepreneurs and managers, in order to widen their scope with the hope of stimulating innovative collaborations’, explains Fancy van der Vorst, manager invest of Brainport Development, about the initiative. ‘If these companies develop better networks, they will more readily come into contact with relevant parties in their sector and be able to grow faster here’, adds Frits Hoeve, project manager at BOM Foreign Investments.

Short distances
The tour took place on Saturday 9 June, the final day of the Dutch Technology Week, when the HTCE and university had already opened their doors to allow a wide audience to become acquainted with high-tech knowledge. The first stop was Philips Innovation Services, a stone’s throw from the starting point in the Colour Kitchen on The Strip. Short distances, that is one of the qualities of the campus in particular, and Eindhoven in general, that really appeals to one of the participants, Cheryl Boyd, ‘co-CEO’ of Dispatches. Unlike in the USA, from where she moved with her husband and co-CEO Terry, you can easily and safely walk from one location to another here. She shares her observations with a great enthusiasm that fits so well with the Dispatches business model, a media platform focused on English-speaking expats that aims, among other things, to bring the qualities of this region under the attention of knowledge workers in other (distant) countries. ‘We had considered Berlin, Paris and Basel as possible locations for our business, then we heard about Eindhoven. I knew absolutely nothing about this city. The same is still true for a large portion of the high-tech world and they are really missing out, because there are lots of special, innovative developments taking place here. And living here is great too. The qualities of Silicon Valley are seriously overrated. The distances there make it much more difficult to work together well on a personal level. And it is outrageously expensive. Healthcare here is not only better, but also much more affordable. And’, she emphasises, ‘no guns here. My daughter can walk along the street safely here. It is such peace of mind!’

Philips innovations
Some of the special, innovative developments Boyd refers to, take place within Philips Innovation Services (‘now open for the Dutch Technology Week – normally you cannot just walk in here’, explains Fancy van de Vorst) where the tour begins. Things to see include a presentation about technology that allows surgeons to directly target cancer cells in the prostate. The presenter and system architect Jack Geraats invites various people in the group to play the role of oncological surgeon in his setup, to target and fight some virtual cancer cells. It is not as easy as it seems, but his message is clear: targeted therapy is the future.

A little further on, a Philips colleague uses a sheet to show how the process of cancer treatment runs through the chain, from family doctor to the team of physicians that compiles the treatment plan. All the relevant information is available to the team. This accelerates and improves the decision-making process. The same information – but then presented in a very accessible way – can then be used to explain the exact details of the treatment plan to the patient.

Open mentality
It goes without saying that this centres around a digital information system and, as Anne Crosetti explains a while later, this could be an interesting starting point for JW Player, Jeroen Wijering’s American company from Losser in Twente. Wijering is a graduate of the Design Academy in Eindhoven who left for New York in 2005 with his innovative software for playing videos online with the hope of finding the investors there that he had failed to find in the Netherlands. And with success, because JW Player is now a company with 250 employees, a head office in the Big Apple and, since last year, a branch in Eindhoven with ten employees including the Italian office manager Crosetti. A location with a marketing as well as an R&D function, with the task of providing the JW Player software with a new data analysis function. ‘Face recognition, for example, so that it is easy to recognise who plays a role in a particular video in order to further personalise the service for the user. We work a lot for media companies, so a Dutch branch in Amsterdam or Hilversum was initially the obvious choice. But we finally chose Eindhoven. There is the right, open mentality here. And in view of the limited labour market and for collaboration on research, we are in the best position here, close to the TU.’

Heterogeneous industry
The quality of the ecosystem has also drawn Marmatek Measurement Technologies to the High Tech Campus, explains Engin Altindas. He is business developer of the Turkish enterprise with R&D in Istanbul that – even though the business employs just sixteen people – is one of the market leaders in the Eurasian country in the field of collecting and analysing all kinds of data from all kinds of sensors. He has given himself six months to analyse the Dutch market and develop a business plan. ‘The Netherlands in particular has a very heterogeneous industry. Of course, you can find the semicon companies here, but also the automotive and numerous machine builders, working in various different markets. Yes, even the maritime sector is well developed here’, according to Altindas who then accepts a contact at Rijkswaterstaat, active in smart shipping, from his conversation partner with gratitude. ‘It is precisely this development of contacts that led us to settle here in this Eindhoven ecosystem, where I believe we will also easily find good manufacturing partners.’

Victoria Lee of the Chinese MrLed seems to be equally focused on the market in the Netherlands, from Waalre where this specialist in intelligent LED displays is situated. She has not been in the Netherlands for long, but she immediately noticed the openness of R&D companies here. ‘Such an open campus as this, where research people from all kinds of companies come together to have lunch, to meet by the water, is unknown in Shenzhen’, she says after having just attended a brief presentation by TNO about flexible OLEDs in the Conference Centre, where the group now finds itself.

Autonomous driving
The group then travels by bus to the campus of the TU Eindhoven, where it is greeted on the sun-drenched lawn near the main entrance by several teams of students with their cars: a fully electrically powered racing car, a solar car suitable for transporting a whole family (and also recently winner of the Cruiser class of the World Solar Challenge in Australia) and an autonomously driving Toyota Prius. The latter, as explained by the student-presenter of the responsible ATeam, is fitted with WiFi and technology that enables the car to communicate with traffic lights and thus keep waiting times to a minimum. But the car can also make contact with other vehicles fitted with WiFi and thus prevent unnecessary braking and traffic jams. Furthermore, the car is also fitted with a system that shows the driver of the autonomously driving car – or rather, the user – why the vehicle is doing something. ‘So that the user can then continue with the game he was playing, or the video he was watching, with peace of mind.’

Grass-covered facade
Alongside the cars is a pavilion with a grass-covered façade. It turns out to be a show home, complete with numerous novelties that make it perfectly suited for the desert environment of Dubai. The presenting student of the multi-disciplinary VIRTUe-team explains that the plants growing on the outer walls keep the house cool and are part of an almost closed ecosystem whereby the plants use hardly any water. An advanced energy management system inside ensures a constantly pleasant environment and that as little electricity as possible is used. ‘On this screen the resident can see that he would be prudent to use his washing machine tomorrow, because the weather will be cooler, and the air conditioning can be turned down. And this shower’, he points out a little further on, ‘provides a comfortable flow of water, but it is water that is 90% recycled.’ He indicates to his audience the electricity cables running over the ceiling. ‘We only use direct current here, the electricity produced by our own solar panels. Converting to alternating current, as is needed in a normal house, uses a lot of energy, and we don’t’ do that here.’

Out of the comfort zone
Karin Uphoff enjoys not only the content of the stories, but also the impartiality with which the students carry out their presentations, she explains. Uphoff is director of Connectuu, a cooperations-accelerator from Duisburg that is committed to enabling the best possible collaborations between people. ‘We want to install a mindset into the employees of a company or students so that they find it easier to step out of their comfort zone. Doing things and making decisions on your own is often the easiest route to take. I show them that they should take exactly the steps that make them feel

uncomfortable. These are the kinds of initiatives that deliver the best results, from which we learn the most. In Germany, these kinds of presentations would usually be given by an involved teacher or professor. Here, the students are given the space to do it themselves and to learn from the experience.’

Sharing social capital
Organiser of the High Tech Discovery Route, Fancy van de Vorst, looks back with satisfaction: ‘When people meet each other in their work and within the framework of a formal, business meeting, each person is in a direct negotiating position. An informal setting like this tour offers a great deal of space to get to know each other on a personal level. You will then be more quickly absorbed into this Eindhoven ecosystem. An ecosystem in which people are willing to share knowledge, expertise and personal networks. Making your social capital available, even if there is no immediate return, is one of this region’s success factors.’