BRAINPORT

met Eindhoven als hart, is een innovatieve toptechnologieregio van wereldformaat. Hier bedenken we oplossingen voor de maatschappelijke uitdagingen van morgen.

Over Brainport

In de Effenaar kun je gratis experimenteren met virtual reality

17 april 2018

Steeds meer ondernemers maken op de een of andere manier gebruik van virtual en augmented reality. Wat er precies mogelijk is, kun je elke maand in twee uurtjes ondervinden tijdens een Reality Check voor bedrijven in de Effenaar. “Hee, ik stond hier vorige week nog op een hiphopfeestje.”

Het is negen uur ’s ochtends als een een groepje medewerkers van Factor Tachtig het Eindhovense poppodium binnenloopt. Ze zijn hier voor de VR-check die Brainport Development samen met de Effenaar organiseert. Dat betekent in de praktijk vooral heel veel proberen. Wat kun je nou echt met een Hololens of een VR-bril? 

Organisator Stephanie van den Hurk ontvangt elke keer weer andere organisaties. Bouwbedrijven, techbedrijven, studenten en startups. Of zoals vandaag: een marketingbureau uit Liempde. 

Bij Factor Tachtig kwam het idee om mee te doen van eigenaar Marijke Dijkgraaf. Tijdens een Digital Wednesday bijeenkomst zag ze voor het eerst wat er allemaal mogelijk is met VR en AR. Niet hoe groot de technologie al is in de gamewereld is, of wat er in de toekomst allemaal mee zou kunnen. Maar gewoon wat bedrijven er op dit moment al mee doen. 

Het zette haar aan het denken over mogelijke toepassingen in haar eigen werk en nadat ze ook nog een flyer in haar hand gedrukt kreeg over de VR-check, trommelde ze wat collega’s bij elkaar. En zo staat dit clubje hier op een zonnige ochtend in de donkere muziekzaal van de Effenaar. “Ik stond hier vorig week nog op een hiphopfeestje”, merkt iemand vrolijk op.

Het kennisniveau in de groep verschilt, maar bijna iedereen heeft wel eens een VR-bril op zijn neus gehad. Eén iemand is specifiek geïnteresseerd in de mogelijkheden van augmented reality. En bij allen leeft de vraag: wat kan ik er nou mee op míjn werkgebied?

Daar kom je maar op een manier achter, zegt begeleider en consultant René Spaans. Gewoon uitproberen. En dus maken de deelnemers een ronde langs verschillende installaties. Sommigen dwalen met een HoloLens door de zaal wijzend naar vliegende eenhoorns, een ander wordt op dat moment gescand waardoor ze 3D-versie van zichzelf zou kunnen printen. “Leuk cadeautje voor mijn broers.”

Er zijn ook concrete toepassingen van bedrijven te zien. Zoals de VR-simulatie om medewerkers te trainen in het gebruik van nieuwe machines, of het programma waarmee je alvast virtueel kunt rondlopen in een bouwproject voor seniorenwoningen. Er wordt gretig mee geëxperimenteerd. 

Ook is er enthousiasme in de groep als René de app laat zien die voor DDW Music werd ontworpen. Door de camera van je telefoon te richten op het papieren programmaboekje wordt de time tabel actief. Klik je vervolgens via je scherm op een onderdeel, dan zie je een videofragment van de geselecteerde band. Echt handig, is de conclusie - zeker onder degenen die het programma indertijd zelf hadden bezocht. “Dit had me heel wat uurtjes zoeken op Youtube gescheeld.”

                                  

Na twee uur testen en uitproberen, gaan de marketeers naar huis. Nieuwe kennis en vooral een gemeenschappelijke ervaring rijker. De VR-check is voor de meeste bedrijven het startpunt om nieuwe manieren van werken te onderzoeken. 

Stephanie vertelt na afloop dat de Smart Venue in de Effenaar een plek is waar je kunt experimenteren. Bedrijven die de VR-check eenmaal hebben gedaan, bellen haar vaak nog terug voor een vervolgstap. Zelf heeft de TU/e alumnus inmiddels een groot netwerk van VR-organisaties in de regio. Wie verder wil met AR of VR is bij haar dus aan het juiste adres. 

De Reality Check is gratis en wordt elke maand samen met Brainport Development georganiseerd in de Effenaar. 

Foto: Poplab © Dick Rennings