BRAINPORT

met Eindhoven als hart, is een innovatieve toptechnologieregio van wereldformaat. Hier bedenken we oplossingen voor de maatschappelijke uitdagingen van morgen.

Over Brainport

InMotion lanceert ´s werelds snelste elektrische raceauto

19 oktober 2015


Studententeam Inmotion lanceerde zaterdag 17 oktober tijdens de openingsdag van de Dutch Design Week (DDW) haar eerste elektrische raceauto. De bolide met de aanduiding KP&T IM/e haalt een topsnelheid van 285 kilometer per uur en behoort daarmee in zijn klasse tot de absolute wereldtop. De onthulling van de raceauto vond plaats in het voormalig Lighting Application Centre (LAC) van Philips in Eindhoven. Tijdens het vervolg van de DDW is de KP&T IM/e te bewonderen op de stand van de Technische Universiteit Eindhoven in het Klokgebouw op Strijp-S.

De KP&T IM/e is de eerste volledig zelf ontwikkelde raceauto van het studententeam. De elektrische bolide is daarmee een belangrijke mijlpaal op weg naar InMotion’s uiteindelijke doel: deelname aan de 24 uur van Le Mans. Het team van zestig studenten van de Technische Universiteit Eindhoven en Fontys Hogescholen heeft, in samenwerking met partners en professionals, één jaar lang met man en macht gewerkt aan de productie.

Testauto

De KP&T IM/e fungeert als testauto voor verschillende systemen en technologieën, zoals actieve aerodynamica en elektrische aandrijving. Na optimalisatie van deze systemen worden ze geïmplementeerd in de langeafstand raceauto van InMotion (de IM01). De IM01 wordt ontwikkeld voor deelname aan de 24 uur van Le Mans. Door in de innovatiegerichte klasse ´Garage 56´ deel te nemen is InMotion in staat de auto van de toekomst te ontwikkelen. Sneller dan Formule 1, maar slechts met de helft aan energieverbruik ten opzichte van de concurrentie.

Acceleratie

De KP&T IM/e accelereert in minder dan drie seconden naar honderd kilometer per uur en blijft accelereren tot een snelheid van 285 kilometer per uur, ondanks dat het voertuig vooral voor bochtsnelheid is ontwikkeld. De uitstekende wegligging komt vooral door veelvuldig gebruik van exotische materialen zoals carbonfiber en titanium om het gewicht van InMotion’s elektrische racer extreem laag te houden De KP&T beschikt over een vermogen van 545 pk en weegt 658 kg. Ter vergelijking: een Tesla model S heeft bijvoorbeeld een vermogen van 362 pk en weegt 2100 kg.

Zandvoort

InMotion gaat met de KP&T IM/e in 2016 het ronde-record voor elektrische wagens op het circuit van Zandvoort aanvallen. Hiervoor is een drietal bekende Nederlandse autocoureurs verbonden met het team; Jan Lammers, Xavier Maassen en Nick Catsburg. Het huidige ronde-record voor elektrische wagens op Zandvoort staat op naam van Xavier Maassen.

Behalve deze recordpoging wil InMotion volgend jaar ook internationaal de baan op. Volgens het studententeam is er maar één plek waar alle fabrikanten een tijd neerzetten om zich aan elkaar te meten en dat is de Nürburgring Nordschleife. De poging om in Duitsland het ruim dertig jaar oude record van Stefan Bellof uit de boeken te rijden kon al op veel enthousiasme in de media rekenen. “This is a car with a plan”, aldus het populaire BBC-programma Top Gear.

Voor meer informatie of om InMotion te helpen om het doel van Le Mans te bereiken: http://inmotion.tue.nl.