BRAINPORT

met Eindhoven als hart, is een innovatieve toptechnologieregio van wereldformaat. Hier bedenken we oplossingen voor de maatschappelijke uitdagingen van morgen.

Over Brainport

Jorritsma pleit op Smart City congres Barcelona voor emissievrij ov Eindhoven in 2025

15 november 2017

Het openbaar vervoer in de regio Eindhoven moet in 2025 volledig emissievrij worden. Maar om dat doel voor zowel stads- als streekbussen te halen, heeft de stad extra Europese investeringen nodig. Daarvoor pleit burgemeester Jorritsma vandaag als voorzitter van de stichting Brainport tijdens een plenaire keynote in het kader van het Smart City Expo World Congress in Barcelona. Daarnaast licht hij de koploperpositie van Brainport Eindhoven op het gebied van Smart Cities, duurzaamheid en innovatieve inkoop van openbaar vervoer toe. 

Delegatie
Jorritsma bezoekt als burgemeester van Eindhoven en voorzitter van de stichting Brainport ‘s werelds grootste Smart City beurs in Barcelona van 14 tot 16 november. Dat doet hij samen met een delegatie van technologische bedrijven, start-ups en publieke/politieke vertegenwoordigers uit Brainport Eindhoven. De delegatie bespreekt daar de vorderingen op het gebied van Smart City initiatieven met andere leidende EU-steden. Ook tonen de Brainport vertegenwoordigers welke Smart City oplossingen in de regio ontwikkeld worden. Aansluitend kaarten ze uitdagingen op dit gebied aan tijdens ontmoetingen met officiële internationale sleutelfiguren.

Europese investeringen
Een van die uitdagingen is het emissievrije ov in Eindhoven. Het doel om dat in 2020 voor alle stadsbussen te realiseren, is haalbaar. Maar om ervoor te zorgen dat álle fossiele brandstoffen uit het stadse busvervoer verdwijnen – er rijden immers ook regionale streekbussen door Eindhoven – is internationale hulp nodig. Europese investeringen in onderzoek naar de opslagcapaciteit van batterijen voor zwaardere vervoermiddelen zijn noodzakelijk om de reikwijdte van elektrische bussen te vergroten. Bovendien zou dat de benodigde impact betekenen om uiteindelijk fossiele brandstoffen uit heel Europa te weren. Brainport Eindhoven beschikt al over Europa’s grootste elektrische busvloot. De geïntegreerde samenwerking tussen Automotive bedrijven om zero emissie transport te realiseren, heeft een voorbeeldfunctie voor andere steden. VDL Bus & Coach levert de elektrische voertuigen, Heliox zorgt voor de oplaad- en opslagsystemen en busbedrijf Bravo houdt zich bezig met nieuwe routeschema’s en bestuurdersinstructies. 

Smart City initiatieven
Eindhoven is tevens één van de drie zogeheten ‘lighthouse cities’ voor Smart City initiatieven in het prestigieuze EU-project Triangulum, naast Manchester en Stavanger. Elke stad heeft aangewezen districten die dienen als grootschalige voorbeelden, zoals Strijp-S en Eckhart-Vaartbroek in Eindhoven. Doel van het project is om Smart City initiatieven naar een hoger niveau te tillen, zoals in toonaangevende steden als Sabadell (industriële stad grenzend aan Barcelona), Praag en Leipzig. De Brainport Eindhoven delegatie is op 14 november uitgenodigd door de burgemeester van Sabadell om nieuwe benodigde stappen voor de Smart City plannen te bespreken. Tijdens de ontmoeting bespreken alle steden hun lokale uitdagingen.

Oplossingen voor mondiale uitdagingen
Ook sluit de Brainport delegatie aan bij de officiële Nederlandse stand op het Smart City Expo World Congress van 14 tot 16 november in Barcelona. Prominent gepositioneerd tussen Japan, New York City en de Europese Commissie laat de regio daar oplossingen voor mondiale uitdagingen op het gebied van mobiliteit, energie, veiligheid, gezondheid en circulariteit zien. De lokale bedrijven ATeam, Atos, Axis, Philips Lighting, Shinto Labs, Sorama en ViNotion demonstreren er hun geïntegreerde projecten voor slimme mobiliteit, veiligheid in de publieke ruimte en dataverwerking en opslag. Twee voorbeelden; Brainport Eindhoven heeft ‘s werelds langste publieke testweg (de A270 tussen Eindhoven en Helmond, die uitgebreid wordt tot aan Tilburg en later ook Breda) voor coöperatief rijden en maakt in het drukke uitgaansgebied van de stad (Stratumseind) gebruik van slimme verlichting en monitoring om risico’s op vechtpartijen te verkleinen.