Brainport Eindhoven op het shirt van PSV.

Nederlandse topbedrijven en PSV slaan handen ineen voor Brainport Eindhoven.

Lees meer over deze innovatieve, vernieuwende samenwerking

‘Knop om’ op Recruitment Innovatie Congres

02 juli 2019

Werkgevers die solliciteren bij hun toekomstige werknemers. Is dat niet de wereld op z’n kop? Nee: de realiteit. En wie daar niet in mee gaat, vist achter het net, klinkt door op het Brainport Recruitment Innovatie Congres 27 juni in Eindhoven. Ruim 80 HR-professionals, recruiters en executives van bedrijven uit de regio doen er inspiratie op hoe zij hun werving en selectie over een andere, meer hedendaagse boeg kunnen gooien. Het congres vormt de aftrap van een reeks verdiepende bijeenkomsten en een vervolgactie speciaal voor mkb’ers: een door Fontys Hogescholen te ontwikkelen toolkit voor het aantrekken van internationaal talent.

De inspiratiezoekers - inspiratievinders, gegeven de reacties na afloop - hebben zich verzameld in de creatieve omgeving van het Van Abbemuseum, waar Yvonne van Hest, programmamanager Onderwijs & Arbeidsmarkt van Brainport Development, iedereen welkom heet. Ze plaatst de noodzaak van recruitment innovatie in de context van de krappe arbeidsmarkt zoals die voorlopig  zeker ook nog aanhoudt binnen de hightech en maakindustrie in de regio. Terwijl dat vraagt om ‘aan alle knoppen tegelijk draaien’, is ‘de innovatieknop in recruitment’ vaak nog een ondergeschoven kindje. Dus moet er ‘een knop om’. Het volgende programmaonderdeel springt daar meteen op in: een verrassende en inspirerende workshop Omdenken® zorgt ervoor dat de deelnemers met de juiste mindset de rest van de dag in gaan. Hen wacht een keuzemenu aan inspiratiesessies. In de workshop Onboarding deelt TU/e een innovatieve benadering van het aantrekken van kandidaten: het van begin af aan ook betrekken van familie die meekomt. De workshop Arbeidsmarktintelligentie van ASML biedt inzicht in hoe data-analyse helpt om gericht te recruiten. Twee andere, hieronder nader uitgelichte workshops gaan in op employer branding en het selectieproces.

Employer branding zonder usp’s
Joran van Aart noemt zichzelf geen expert op het gebied van employer branding, maar kan zich beroepen op ervaringsdeskundigheid als COO van een scale-up zonder wervingsprobleem: Studyportals, een bemiddelingsplatform voor internationaal studeren. Hij zoomt in op hoe je bedrijfsidentiteit tegenwoordig op straat ligt door social media en websites als Glassdoor. Daarom heeft het in zijn ogen geen zin om usp’s bij elkaar te harken en te vermarkten. Het gaat om bewust zijn van wie je bent als bedrijf; je waarden kennen en uitdragen. Wat dan bijvoorbeeld werkt, is het verhaal vertellen van een collega die helemaal in de praktijk brengt waar je voor staat.  Zijn belangrijkste boodschap: wees continu scherp op cultuurbewaking en stem daar ook op af wie je aanneemt.

In de categorie tips & tricks: maak cultuurdragers van functionele communicatiemiddelen. Zo zette Studyportals - dat ‘serious about fun’ tot een kernwaarde maakte - een 360 graden filmpje van de ‘kantoorspeeltuin’ op Google maps en gebruikt het visitekaartjes met een afzichtelijk lettertype om op een ludieke manier het gesprek aan te gaan met te werven designers.

Disruptief selecteren
De wereld verandert, de mens verandert, werk verandert. Tijd voor een ander selectieproces, aldus Bram Joosten en Kai Grunewald van The Disruptors die geen kant-en-klare oplossingen aanreiken, maar graag  het HR blikveld helpen verruimen aan de hand van economische en maatschappelijke trends. Meer dan ooit geldt dat werknemers geen productiefactor zijn. Het zijn mensen. Met emoties, gevoelens en behoeftes. Speel daar op in, adviseren The Disruptors. En wees blij dat mensen voor jóu kiezen. Ten slotte geven ze de uitkomsten mee van een onderzoek waaruit onder andere blijkt dat ervaring, opleiding en leeftijd slechte voorspellers zijn van toekomstige prestaties.

In de categorie tips & tricks: we leven in een ‘experience’ economie, dus voeg beleving toe aan het selectieproces. We schuren aan tegen een ‘transformation’ economie: bedenk wat authentiek en betekenisvol is aan werken bij jouw bedrijf en neem dat mee. Geef toe aan ongeduld: zorg voor ‘instant gratification’ met een directe terugkoppeling op processtappen. En biedt structuur: blijf gedurende het proces continu in beeld bij je kandidaten.

Mkb toolkit
Tijdens de dagsluiting is er aandacht voor een praktijkgericht, tweejarig onderzoek door Fontys Hogescholen, in opdracht van het Brainport Talent Attraction Program, om te komen tot een talent attraction scan en aanvullende tools voor mkb’ers die internationaal talent in huis willen halen. Mkb’ers die op dit gebied ervaringen en best practices willen delen, zijn zeer welkom. Zij kunnen contact opnemen met onderzoeksleider Kazimier Helfenrath.

Voor meer informatie over het Brainport Talent Attraction Program:
Projectmanager Richard Kerste
040-7512428