BRAINPORT

met Eindhoven als hart, is een innovatieve toptechnologieregio van wereldformaat. Hier bedenken we oplossingen voor de maatschappelijke uitdagingen van morgen.

Over Brainport

Megaorder voor VDL

30 september 2016

VDL Bus & Coach, onderdeel van het Brainportbedrijf VDL Groep, heeft een megaorder binnengehaald. De bussenbouwer gaat 228 voertuigen leveren aan Arriva Nederland. Het vervoersbedrijf gaat de nieuwe vloot inzetten binnen de concessies Limburg (166 bussen) en Zuidoost-Fryslân en de Waddeneilanden (62 bussen). Van de 228 voertuigen zijn er 30 elektrisch. De leveringsovereenkomst is donderdag 29 september getekend.

Theo Toussaint, hoofddirectie VDL Groep: “We zijn verheugd dat Arriva Nederland voor de Waddeneilanden en voor de stadsdiensten in Maastricht en Venlo gekozen heeft voor onze succesvolle elektrische busse die een bijdrage leveren aan een beter leefmilieu en een belangrijke bijdrage leveren aan het verduurzamen van het openbaar vervoer in Nederland. De samenwerking met Arriva wordt nog verder uitgebreid. We gaan het onderhoud voor de bussen in Limburg en de elektrische Citea’s op de Waddeneilanden verzorgen.”

Reizigerscomfort

Het overgrote deel van de bussen zal in Friesland worden gebouwd. De fabriek van VDL Bus & Coach in het Belgische Roeselare produceert ook een aantal voertuigen. Het gaat om verschillende typen openbaarvervoerbussen: VDL Citea SLF, SLFA, LLE 120 en LLE 9.9. De bussen delen een aantal kenmerken, zoals laag brandstofverbruik en fors gereduceerde uitstoot van CO2. Maar ook hoog reizigerscomfort en een optimale toegankelijkheid voor rolstoelgebruikers en passagiers met kinderwagens.

Groene imago

De nieuwe kortere variant, de VDL Citea LLE-99 met een lengte van 9,9 meter, is speciaal ontwikkeld voor gebieden met een beperkter passagiersaanbod en voor lijndiensten met duidelijke piek- en daluren. Daar waar de vervoersbehoefte minder groot is, draagt de inzet van kleinere bussen bij aan het groene imago.

Batterijpakket

De elektrische bussen bieden de mogelijkheid om te kiezen uit diverse elektrische aandrijvingen, batterijpakketten en laadsystemen zodat voor ieder inzetgebied de meest ideale en optimale combinatie samengesteld kan worden. Zonder consequenties voor de toegankelijkheid, de inrichting van het interieur en het comfort. Hierdoor worden de passagiers niet alleen op een geluidsarme en milieuvriendelijke, maar ook op een comfortabele manier naar hun bestemming gebracht. Alle elektrische Citea’s worden uitgevoerd met een snellaadsysteem via pantograaf.

Gerelateerd bericht: Brainport met VDL-bussen naar zero-emissie