BRAINPORT

met Eindhoven als hart, is een innovatieve toptechnologieregio van wereldformaat. Hier bedenken we oplossingen voor de maatschappelijke uitdagingen van morgen.

Over Brainport

Muzikale start-up slaat juiste toon aan

20 juni 2016

  • duo-loves-effects
  • seq-side-rev11
  • felix-and-elsa

Design behoort tot de ´core-business´ van Brainport. Jaarlijks stroomt veel talent van onder meer de Design Academy Eindhoven en de faculteit Industrial Design van de TU Eindhoven. Een van hen is David Menting. Hij trok na zijn studie de wereld in met een bagage vol ideeën voor interactieve producten. Eentje ervan blijkt een hit op Kickstarter: DUO. Een muziekinstrument voor kinderen én hun ouders.

De DUO is een synthesizer en sequencer in één elektronisch instrument dat met z’n tweeën bespeeld kan worden. Het hebbedingetje is gericht op zowel kinderen als volwassenen. “We vinden synthesizers té leuk om alleen aan volwassenen over te laten”, vertelt TU/e-alumnus Menting die zelf jonge vader is. In het ontwerpproces werden muzikanten en niet-muzikanten van alle leeftijden betrokken, wat resulteerde in een uniek en robuust instrument. Menting: ¨ Alles wat we het leukst vinden aan andere synthesizers hebben we in één instrument gestopt”.

Harmonieus

Het wigvormige elektronische instrument bestaat uit een synthesizer aan de ene kant en een sequencer aan de ander. De acht stappen van de sequencer kunnen van noten voorzien worden via het pentatonische keyboard en er zijn knoppen om de melodie in real-time aan te passen. Menting: “We hebben ervoor gekozen het keyboard te beperken tot vijf noten per octaaf, zodat elke melodie die je speelt harmonieus klinkt.”

Slimme marketing

Menting vormt samen met Toon Welling het productontwerpersduo dat DUO bedacht. Met een handig netwerk en een slimme marketingcampagne wist het tweetal via crowdfunding binnen enkele weken bijna 70.000 euro binnen te halen. Daarmee is het streefbedrag van 60.000 euro ruim gehaald. Welling: ¨We waren op Kickstarter al uitgeroepten tot ´Project We Love´. Daar heb je er maandelijks dertig van op Kickstarter. Dat leverde snel media-aandacht op, maar daarna was het weer even snel stil. Toen hebben we Kickstarter zelf benaderd voor hulp. Drie dagen later waren we Project of the Day en stonden we een volle dag bovenaan op de website.¨ Dat had effect. Intussen steunen al driehonderd mensen het project met donaties of het bestellen van een DUO.

Netwerken

Menting: “Goed netwerken, hulp durven vragen en de trom roeren. Daar moet je als start-up je neus niet voor ophalen want het levert altijd iets positiefs op. Onze crowdfunding loopt nog tot en met 26 juni en we verkopen de eerste honderd DUO´s dertig euro onder de reguliere prijs die straks uitkomt op 299 euro.¨ Waarmee hij als een volleerde marketeer zijn betoog afsluit.

Wil je weten hoe DUO werkt? Klik dan hier voor een filmpje.