BRAINPORT

met Eindhoven als hart, is een innovatieve toptechnologieregio van wereldformaat. Hier bedenken we oplossingen voor de maatschappelijke uitdagingen van morgen.

Over Brainport

‘Ongelooflijk veel toekomst voor het Blue Jay team’

23 juni 2017

Hoe je kinderen in deze hightech digitale wereld nog enthousiast maakt voor een spelletje boter-kaas-en-eieren? Door ze dat samen met een drone te laten spelen! Een vriendelijke indoor hulpdrone, welteverstaan, zoals Blue Jay van het gelijknamige TU/e studententeam ook bedoeld is (lees meer in dit eerdere artikel). Donderdag 15 juni beleefde Blue Jay een bijzondere primeur, tijdens een demonstratie op de kinderafdeling van het Máxima Medisch centrum in Veldhoven, waar hij het welbekende spelletje speelde met jeugdige patiëntjes. Onder grote aandacht van de pers, want naast regionale media waren ook RTL en zelfs de BBC aanwezig met camera’s.


Zorgondersteuning
Voordat de demo van start ging, hield team manager Ties van Loon een korte introductie en gaf vervolgens het woord aan Marlies Bongers, arts bij het MMC. Zij vertelde met smart uit te zien naar een toekomst waarin drones zoals Blue Jay waardevolle ondersteuning kunnen bieden in de zorg: “Hoe fijn zou het zijn als zo’n persoonlijk apparaat medicijnen of andere benodigdheden kan halen zodat personeel alle aandacht bij de patiënt kan houden. Of met oudere bezoekers mee kan gaan om de weg te wijzen binnen het ziekenhuis.” Want een spelletje boter-kaas-en-eieren is natuurlijk leuk, maar dat is slechts bedoeld als vermakelijk voorbeeld van de potentie van indoor hulpdrones (lees er meer over in dit eerdere artikel over Blue Jay). Bongers sloot haar toespraak dan ook af met de mededeling dat ‘er ongelooflijk veel toekomst is voor het Blue Jay team’. Maar, zoals Van Loon nog benadrukte in zijn welkomstwoord; die toekomst kan het team niet alleen bestormen. “We hebben veel partners die heel bevlogen met ons meewerken.


Inspirerend
Het Blue Jay team krijgt bijval, raad en daad van verschillende partijen in Brainport Eindhoven, met name uit het bedrijfsleven. En dat zijn zeker niet de minste namen; een van de sponsors is bijvoorbeeld NXP. Zo konden de studenten de afgelopen weken de vliegkunsten van Blue Jay goed testen in de oefenruimte die het bedrijf beschikbaar stelde. Daarnaast mogen ze rekenen op advies van NXP-experts, technische ondersteuning en instrumenten, maar ook perscontacten en marketingadvies. “Een goudmijn voor hen, maar zeker ook voor ons”, zo omschrijft Martijn van der Linden, director PR, Communicatie en Media, de samenwerking. Want het is heus geen liefdadigheidswerk; het bedrijf heeft ook baat bij de verbinding met studententeams. “We steunen ze daarom al jaren en dat is heel inspirerend. Via hen doen we steeds weer nieuwe ideeën op. En natuurlijk heeft het ook een goede PR-waarde”, geeft hij toe. “We willen laten zien dat we bezig zijn met toekomstige technologische ontwikkelingen. Daarnaast is het ook belangrijk voor ons als bedrijf om vroegtijdig in de vijver van talent te vissen en hen een kijkje in onze keuken te bieden. Het zijn immers niet de doorsnee studenten die aan zulke projecten meewerken, maar juist diegenen die extra gemotiveerd en geïnteresseerd zijn.”

Kijk hier voor een blog van NXP over Blue Jay.

Klik hier voor een blog van NXP over de demo in het MMC.

Klik hier voor een filmpje van NXP over de demo in het MMC.

Bedrijfje spelen
Dat beaamt zijn collega Gino Knubben, systeemdesigner bij NXP en zodoende inhoudelijk veel betrokken bij studententeams zoals Blue Jay. “Ik ben echt verbaasd over hoe hoog ze de lat leggen voor zichzelf. Naast hun studie in zo’n projectteam meewerken betekent dat ze echt bedrijfje moeten ‘spelen’. Zo ontwikkelen ze andere vaardigheden en doen ze ervaringen op die ze in het reguliere vakkenpakket op school niet meekrijgen; tegenslagen verwerken, veerkrachtig zijn, doorzettingsvermogen, ondernemende mindset, creatief nadenken over concepten, proactief met de markt bezig zijn, kennismaking met het ecosysteem, fondsenwerving, pr, teambuilding. Zo leren ze dingen die andere studiegenoten de eerste vijf jaar van hun loopbaan pas meekrijgen. Ze hebben dus heel wat streepjes voor als ze afstuderen en dat is voor ons als bedrijf natuurlijk heel waardevol.” Maar ook al tijdens de ondersteuning bewijzen studententeams als Blue Jay de investering waard te zijn voor het bedrijfsleven: “Wij leren ook echt van hen als ze hier bezig zijn”, weet Knubben uit eigen ervaring. “Dingen waar zij goed in zijn, kunnen wij vaak juist niet goed.”

Support
Die leerfactor benoemt ook Martijn van Kreij, softwaredeveloper bij Fourtress uit Eindhoven. Hij is nog tot juli fulltime gedetacheerd bij het studententeam. “Het is echt een goed project voor mij omdat ik hier mijn kennis voor embedded software kan verbeteren. Bij Fourtress ben ik vooral met hardware bezig en ik vind het wel fijn om meer bewegingsvrijheid en minder kaders te hebben. Bovendien is de ontwikkeling van een indoor drone een heel nieuw concept, dus heel leerzaam.” Volgens project manager Dennis Marinissen is de samenwerking met Fourtress ‘de eerste keer dat iemand vanuit het bedrijfsleven echt fulltime bij ons is voor support’. “Heel goed voor de kennisdeling. En Martijn is alleen maar met Blue Jay bezig en dus echt als extra teamlid intern betrokken bij de ontwikkeling van de drone.”

Lichttechnologie
Een andere belangrijke partner van het team is Philips. Een welbekende speler in hightech Brainport Eindhoven, maar de link met drones is toch niet meteen gelegd. “Blue Jay maakt gebruik van ons zogeheten indoor positioning systeem”, legt software engineer Benji Vos uit. “De VLC technologie van Philips Lighting die in de lampen van het boter-kaas-en-eieren-speelveld verwerkt is, communiceert met de drone die zo zijn positie op het veld kan bepalen. Hetzelfde systeem wordt bijvoorbeeld ook gebruikt door winkels, zoals de Media Markt, om te communiceren met de smartphones van klanten. Blue Jay vliegt dus eigenlijk met lichttechnologie, vandaar natuurlijk ook de link met Philips.” Dat de samenwerking met het studententeam een interessante tweerichtingsweg is, erkent Vos net zo volmondig als de andere partners. “Persoonlijk krijg ik veel energie van het contact met de studenten. Ze doen dingen die eigenlijk niet voor mogelijk worden gehouden. Het zijn echt out-of-the-box-denkers.”

Blue Jay is verder nog powered by: Neways, Accenture, Dell, Altium Designer, OPZuid, Universiteitsfonds Eindhoven, Eindhoven Studentenstad, Prodrive Technologies, High Tech Campus, avular, TU/e Innovation Lab, Festo en Layers.