BRAINPORT

met Eindhoven als hart, is een innovatieve toptechnologieregio van wereldformaat. Hier bedenken we oplossingen voor de maatschappelijke uitdagingen van morgen.

Over Brainport

Ruim baan voor nieuwe automotive ontwikkelingen

18 januari 2017

  • rear sus.png 1000
  • side.png 1000
  • Chasis full.png 1000

Dat de Brainport regio een krachtige (internationale) motor is voor automotive ontwikkelingen, blijkt uit steeds meer opmerkelijke initiatieven. Natuurlijk speelt de Automotive Campus in Helmond een belangrijke rol, maar steeds vaker komt interessant nieuws uit de koker van toekomstige spelers op het automotive toneel; de knappe koppen uit het onderwijs. Zo presenteerden studenten van de Technische Universiteit Eindhoven onlangs Lina, ’s werelds eerste auto gemaakt van biologische materialen. Daarnaast kondigden zes oudgedienden van de TU/e de oprichting van hun bedrijf Atlas Technologies aan, waarmee ze een commerciële zonneauto op de markt willen brengen.

Bio composiet

Lina is een uitvinding van het studententeam TU/ecomotive. ‘Reduceren tijdens het produceren’ is de klinkende pay-off van het team, waarmee ze bedoelen dat tijdens het productieproces van Lina bewust wordt omgegaan met het gebruik van duurzame materialen zodat de benodigde energie voor het maken van een auto zo laag mogelijk is. Dat maakt Lina een elektrische stadsauto voor vier personen die maar 225 kilogram weegt (de lagere wegenbelasting is ook een prettige bijkomstigheid). Dat lichte gewicht dankt Lina aan het innovatieve materiaal waarvan ze gemaakt is, namelijk bio composiet. Dat heeft een vergelijkbare structuur als koolstofvezel, maar bestaat voor ruim 90% uit biologische grondstoffen. Daarmee onderscheidt Lina zich van andere auto’s die – door middel van koolstofvezels en aluminium - ook zo licht mogelijk gebouwd worden, maar vanwege de hoge energieprocessen niet milieuvriendelijk zijn qua productie.

NFC technologie

Bovendien heeft Lina nóg een duurzaam streepje voor; de combinatie met de nieuwste NFC technologie (Near Field Communication, om op korte afstand te communiceren met apparaten). Daarmee is de auto heel handig door verschillende mensen te gebruiken, omdat Lina elke afzonderlijke bestuurder herkent via diens telefoon of pas om de auto mee te openen. Zodoende worden de bijbehorende kilometers en energieverbruik meteen aan de juiste gebruiker gekoppeld. Een belangrijk aspect voor carsharing - wat in dichtslibbende steden steeds vaker voorkomt – én voor de aantrekkingskracht op jongeren. Bijvoorbeeld als auto van een studentenhuis, licht Noud van de Gevel van het studententeam toe: “Zoals er nu vaak wordt ingetekend op een lijst om samen te eten, kunnen kamergenoten straks wellicht ook intekenen op ritjes met Lina. Dankzij de NFC technologie houdt de auto bij wie er hoeveel kilometers mee heeft gereden en zo betaalt iedereen precies naar gebruik.” De benodigde NFC chips komen overigens van NXP en zo krijgt het team meer hulp van technologische bedrijven uit de Brainport regio. “De Automotive Campus zit vlakbij, dus daar zit veel bruikbare kennis en ervaring. Als we tegen problemen aanlopen, kunnen we altijd bij een relevante partij terecht. Zo werken we samen met Bicon Laboratories aan de veiligheid en het werken naar behoren van de elektronica in de auto.”

Impuls

Waar de bedenkers van Lina nog binnen een onderwijsomgeving werken, zet het team van Atlas Technologies een volgende stap als officieel bedrijf voor de marktgerichte productie van een duurzame auto. Ander verschil is dat dit bedrijf focust op een zonneauto, met de positieve ervaringen van Stella en Stella Lux in het achterhoofd. Hoe het commerciële zusje (want gezien de trend krijgt ook deze toekomstige wagen waarschijnlijk een vrouwennaam) er verder uit zal zien, is nog niet bekend. Momenteel bevindt Atlas Technologies zich nog in de oriëntatiefase. In het voorjaar moeten de definitieve plannen duidelijk zijn. Ook Lina krijgt over een halfjaar een belangrijke impuls. Dan legt ze een heuse RDW keuring af in de hoop op een legaal kenteken om testritten te mogen maken. In de zomer van 2017 moet dus blijken of de weg letterlijk en figuurlijk vrij is voor dergelijke nieuwe initiatieven op automotive gebied.

Overigens: wie vóór die tijd meer wil weten over de laatste ontwikkelingen op het gebied van automotive, kan van 26 tot en met 31 maart naar de Automotive Week 2017 op de Automotive Campus in Helmond http://www.automotiveweek.nl/