Brainport Eindhoven op het shirt van PSV.

Nederlandse topbedrijven en PSV slaan handen ineen voor Brainport Eindhoven.

Lees meer over deze innovatieve, vernieuwende samenwerking

Slimme babyfles met Data-enabled Design

04 april 2019

Producten worden steeds slimmer. Door het genereren van data brengen ze meer toegevoegde waarde voor de gebruiker. Maar welke data kunnen die meerwaarde opleveren? Productontwerpers die dat vanaf papier bedenken, komen vaak met producten, waarvan de data overschat of juist onderschat worden. Daarom bedachten Janne van Kollenburg en Sander Bogers, promovendi aan de faculteit van Industrial Design aan de Technische Universiteit Eindhoven, de Data-enabled Design methode. “Deze methode beschouwt data als een wezenlijk onderdeel van het ontwerp en het ontwerpproces. Daarbij gebruiken we de uniekheid van het individu in plaats van een gemeenschappelijke factor en kijken we met een nieuwe bril naar data”, aldus Van Kollenburg. “Om geïnspireerd te raken en onderweg het ontwerp aan te passen, niet zozeer om te evalueren. Zo kan een product over tijd groeien en evolueren in een zelflerend systeem dat hier en daar input krijgt van een ontwerper.”

Voedingsadvies van een babyfles

De Data-enabled Design-methode bleek perfect toepasbaar op een babyfles. Zo ontwikkelden Van Kollenburg en Bogers in samenwerking met Philips de Slimme Babyfles, die ouders persoonlijk voedingsadvies kan geven.

Van Kollenburg: “Het uitgebreide prototype van de afneembare hoes, die om een babyfles past, houdt onder meer nauwkeurig bij hoe lang, wanneer en bij welke temperatuur een baby drinkt. We zien bijvoorbeeld verschillen in melk-temperatuur en drinkgedrag tussen vader en moeder en kunnen gerichte tips geven. Een bewegingssensor in de fles laat zien dat flessen worden meegenomen in de auto, en een volgende voeding in een heel andere setting gegeven wordt in plaats van thuis op de kinderkamer. Zulke persoonlijke voorbeelden geven richting aan een ontwerp. Hoe kun je voedingen optimaliseren en ouders meer duidelijkheid bieden? Hoe kun je hen helpen met het weglaten van een voeding of ’s nachts wat beter laten slapen?” De deelnemers aan het onderzoek waren enorm enthousiast en wilden het prototype houden. De onderzoekers hebben via Philips hebben patent aangevraagd en inmiddels is de Slimme babyfles van Philips Avent op de markt. 

De slimme babyfles van Philips Avent, gebaseerd op het prototype ontworpen met de nieuwe Data-enabled Design methode.