BRAINPORT

met Eindhoven als hart, is een innovatieve toptechnologieregio van wereldformaat. Hier bedenken we oplossingen voor de maatschappelijke uitdagingen van morgen.

Over Brainport

Sparren over innovatieve onderwijsmethodes

01 november 2017

Innovatie in het onderwijs wordt niet alleen door interne professionals aangezwengeld. Docenten, begeleiders en bestuurders vinden waardevolle ondersteuning in de producten en concepten van (zelfstandig) ondernemers. Middelen die het makkelijker maken om lessen meer en beter toe te spitsen op het Nieuwe Leren. Wie wil weten wat er binnen Brainport Eindhoven te ontdekken is op dat gebied, krijgt een goed overzicht tijdens het Kennisfestival Leren in Brainport op dinsdag 14 november in het Evoluon. Ook een waardevol evenement voor de ondernemers zelf, omdat ze daar kunnen sparren met de gebruikers van hun producten. 

Vertaalslag
Dat het Kennisfestival een mooi podium biedt om vernieuwende onderwijsproducten te laten zien én verbeteren, blijkt wel uit het feit dat sommige ondernemingen trouw deelnemen. Ook weer tijdens de komende derde editie. Een van hen is Cardano Games, dat ‘serious games for a smart region’ ontwikkelt. De game is een populaire leermethode om het werkgeheugen en de rekenvaardigheden van kinderen te trainen (zie dit eerdere artikel). Voor het bedrijf begint het Kennisfestival ‘een thuiswedstrijd’ te worden, aldus medeoprichter en materiedeskundige Pim Korving. “Het is een goede gelegenheid om in een korte tijd relatief veel en vooral verschillende mensen uit het onderwijs te spreken. Dat heeft ons tijdens de vorige edities ook al concrete suggesties opgeleverd, waarmee we ons spel op een aantal punten verder konden ontwikkelen. Docenten maken de vertaalslag van ons concept naar toepassing ervan in de klas. Dus het is heel handig om met hen de interactie aan te gaan.”

Gemêleerd publiek
Voor deze editie hebben Korving en zijn partners ook een specifieke vraag aan de bezoekers: “We willen graag weten of scholen die onze game toepassen, merken of het effect heeft op de rekentoets. Momenteel zitten we middenin de valideringsfase, waarbij we met scholen systematisch uitzoeken wat de meerwaarde is binnen de onderwijswereld. Theoretisch staat het concept goed in de steigers, dus we kunnen het nu echt in de praktijk gaan brengen. En die toetsing binnen de klas brengt ons ook weer op nieuwe ideeën.” De doelgroep die Cardano Games via het Kennisfestival kan bereiken, heeft twee extra pluspunten, aldus Korving: “Wij willen ons product juist bij een zo gemêleerd mogelijk publiek onder de aandacht brengen en dat vinden we ook heel handig tijdens het festival. Bovendien kunnen we daar makkelijk de aansluiting vinden met de Brainport Scholen, die vanwege hun vernieuwende onderwijsconcept ook echt ruimte kunnen maken om met onze game aan de slag te gaan. Het kost namelijk best wat tijd om die in een klas onder de knie te krijgen. De besturen van Brainport Scholen ondersteunen dit soort trials om te experimenteren.”

Feelgood evenement
Bovendien zijn scholen in Brainport Eindhoven vaak ‘al wat meer gewend aan design en technologie’, merkt creative director Mitchell Jacobs van Studio Tast in Eindhoven. Ook zijn bedrijf is dit jaar weer te vinden op het Kennisfestival. “Onderwijsprofessionals, maar ook ouders, uit deze regio zijn eerder gemotiveerd om nieuwe mogelijkheden uit te proberen. Dat maakt het festival een geschikt platform om snel met de juiste mensen in gesprek te gaan. Ook omdat het een lokaal netwerk is en een echt feelgood evenement. Je ervaart heel duidelijk dat ‘Leren in Brainport’ deel uitmaakt van de regio en dat partijen hier dat ook echt willen versterken met elkaar.” Een van de producten die Studio Tast samen met leerkrachten wil verbeteren, is de Loep design thinking toolbox (zie dit eerdere artikel). Een methode die  continu in beweging kan blijven, aldus Jacobs. “Vroeger werden leermiddelen voor tien jaar aangeschaft, maar tegenwoordig gaat alles veel sneller, dus die middelen moeten daar flexibel in meebewegen.” Hij noemt dat ‘transitie ontwerpen’, een belangrijke voorwaarde voor het nieuwe leren. “We moeten innovatie dicht bij de docent houden, zodat die het zich langzaam eigen kan maken. Implementatie is de grootste uitdaging.”

Methodische manier

Juist vanwege die uitdaging staat Studio Tast dit jaar met een andere beweegreden op het festival. “Voorheen wilden we vooral onze producten laten zien, dus bezoekers denken vaak dat we alleen maar krukjes en robots maken. Maar we willen graag veel meer op een methodische manier bezig zijn met onderwijsvernieuwing. Dat brengen we deze editie meer tot uiting.” Jacobs spreekt in dat opzicht over ‘design thinking’ en ‘embodied learning’: “Niet meer alleen kennis vergaren uit een boek of andere informatiebron, maar je hele lichaam daarbij inzetten. Dus ook het gebruik van digitale leermiddelen combineren met fysieke elementen. We willen graag weten hoe docenten meer kunnen halen uit zulke methodische manieren. Daar leent het Kennisfestival zich goed voor.”

Sparren over innovatieve onderwijsmethodes