BRAINPORT

met Eindhoven als hart, is een innovatieve toptechnologieregio van wereldformaat. Hier bedenken we oplossingen voor de maatschappelijke uitdagingen van morgen.

Over Brainport

Stella Lux als eerste over de meet

26 oktober 2015

Het Solar Team Eindhoven van de Technische Universiteit Eindhoven heeft in Australië voor de tweede keer op rij het officieuze wereldkampioenschap voor gezinsauto's op zonne-energie behaald. In de zogenoemde Cruiser categorie is behalve snelheid en tijd ook het aantal vervoerde personen, energieverbruik en innovatie bepalend. De Stella Lux triomfeerde dankzij de beste algemene score. Met het winnen van de prestigieuze Bridgestone World Solar Challenge toont Brainport opnieuw hoe innovatief de regio is op het gebied van duurzame, slimme mobiliteit.

Niet alleen het winnen is een mijlpaal voor Solar Team Eindhoven, ook de wijze waarop is noemenswaardig. Stella Lux heeft drieduizend kilometer tussen Darwin en Adelaide afgelegd met twee personen en een gemiddelde snelheid van 76 kilometer per uur.Met het winnen van de Cruiser klasse prolongeert het team de titel uit 2013. “Een kroon op ons werk”, aldus Tom Selten, teammanager van dit jaar. “We bewijzen met deze prestatie dat we een innovatieve en betrouwbare auto hebben gebouwd.”

Het is de eerste keer dat een zonneauto tijdens de World Solar Challenge de volledige drieduizend kilometer aflegt met twee personen. De auto mocht na 1500 kilometer één keer opladen aan het elektriciteitsnet. Dankzij de reguliere snelheden van het team, wordt er gesproken over een uitzonderlijke prestatie voor elektrisch vervoer.

Spannende strijd
Solar Team Eindhoven finishte op vrijdagochtend 23 oktober lokale tijd als tweede in Adelaide. In tegenstelling tot het team Kogakuin uit Japan reden de Eindhovense studenten met twee personen en kregen daarom meer punten toegekend. Desondanks ging het Japanse team op dat moment aan de leiding met een minimale voorsprong van vijf minuten in het klassement. De bepaling van de uiteindelijke winnaar hing daarom van het juryrapport af. Eindhoven won uiteindelijk met 97,77 procent van Japan (93,92 procent) en Duitsland (83,39 procent).

Jurering
Het laatste onderdeel van de puntentelling in de Cruiser klasse is een juryoordeel door drie onafhankelijke juryleden. De auto werd getest op aspecten als comfort, gebruiksgemak, geïntegreerde innovaties, maar ook op kofferbakruimte en fileparkeren. “Ze waren erg onder de indruk van de mogelijkheden van de auto,” zegt Selten.


Het voertuig van Solar Team Eindhoven is een auto met vier zitplaatsen, een Nederlands kentekenplaat en uitgerust met diverse innovatie zoals draadloos opladen en een solar navigatie applicatie. De auto is zo duurzaam dat ze zelfs in Nederland gemiddeld meer energie oplevert dan verbruikt. Studenten van TU Eindhoven zien de auto als de gezinsauto van de toekomst. Zij denken dat de zonneauto reëel is als oplossing voor mobiliteitsproblemen zoals uitstoot.

Triple Dutch
TU Eindhoven voegt nu een derde medaille toe aan het succes van de Nederlanders in Australië. Eerder deze week werd namelijk het team van TU Delft winnaar van de Challenger klasse, ook wel bekend als de snelheidscategorie van de World Solar Challenge. Het team van TU Twente werd tweede in diezelfde categorie. Het toont aan dat de drie technische universiteiten uit Nederland hoge ogen gooien op het gebied van innovatie en technologie.