BRAINPORT

met Eindhoven als hart, is een innovatieve toptechnologieregio van wereldformaat. Hier bedenken we oplossingen voor de maatschappelijke uitdagingen van morgen.

Over Brainport

Tech Xperience Week zet 10 internationale toptalenten in als tech-ambassadeur in eigen land

16 oktober 2018

Via een wereldwijde socialmediacampagne hebben Brainport Eindhoven en provincie Noord-Brabant 10 toptalenten op tech-gebied geselecteerd en uitgenodigd voor de Tech Xperience Week (21-28 oktober). Die wordt gelijktijdig gehouden met de Dutch Design Week in Eindhoven. Tijdens de week maken de 10 internationale talenten een uitgebreide rondgang langs Brabantse hightechbedrijven, vooral in regio Eindhoven. Doel is om de toptalenten in te zetten als ambassadeurs in hun eigen land, om zo internationals warm te maken zich aan te melden voor de bijna 5000 onvervulde hightechvacatures in Brabant, waarvan het merendeel in Brainport Eindhoven.

Golden tickets
De socialmediacampagne bereikte dit voorjaar via Instagram, Facebook, Adwords en digitale mailings meer dan 2 miljoen mensen. Uiteindelijk wilden 500 gegadigden daadwerkelijk een uitnodiging ontvangen en werden 25 van hen toegelaten tot de finale. Zij hebben een motivatiefilmpje gemaakt en via Skype een sollicitatiegesprek gevoerd. In overleg met recruiters van ASML, Vanderlande en TNO is aan 10 toptalenten een golden ticket uitgereikt. Deze 10 deelnemers komen uit Duitsland, Egypte, Bulgarije, Oekraïne, India, Servië, Brazilië, Griekenland, Argentinië en Hongarije.


Grand Challenges
Tijdens de Tech Xperience Week in Eindhoven staat technologie centraal die oplossingen kan bieden voor de zogeheten mondiale grand challenges op het gebied van energie, mobiliteit, gezondheidszorg, veiligheid en voedselproductie. Centraal thema van de week is: ‘Hoe geven we samen de toekomst vorm’. De 10 deelnemers bezoeken de High Tech Campus Eindhoven, de TU/e, de SingularityU en verschillende toonaangevende Brabantse hightechbedrijven zoals ASML, Fujifilm, Vanderlande, Philips, VDL, Additive Industries en Huijbregts.

Handen ineen
Voor de organisatie van de Tech Xperience Week werkt Brainport Eindhoven samen met de provincie Noord-Brabant. “We hebben duizenden knappe koppen en slimme handen nodig, zoals wij dat noemen, om de huidige economische groei van Brainport Eindhoven hoog te houden”, zegt voorzitter John Jorritsma van Brainport Eindhoven, tevens burgemeester van de stad. “We waren dan ook ontzettend enthousiast dat er zoveel interesse was in het programma en maar liefst 500 aanmeldingen kregen uit de meest uiteenlopende landen.”

Groeien en vernieuwen
Gedeputeerde Bert Pauli (Economie en Internationalisering) ziet dat steeds meer bedrijven, zeker in de techniek, belemmeringen ervaren door de krappe arbeidsmarkt: "Overheden schakelen daarom een tandje bij. We ondersteunen, onder andere met deze campagne, de maakindustrie in Brabant bij het aantrekken van het juiste personeel. Want talent is noodzakelijk om te blijven doen waar we goed in zijn: groeien en vernieuwen."