BRAINPORT

met Eindhoven als hart, is een innovatieve toptechnologieregio van wereldformaat. Hier bedenken we oplossingen voor de maatschappelijke uitdagingen van morgen.

Over Brainport

TU/e print eerste 3D betonnen fietsbrug

27 juni 2017

Een wereldprimeur; BAM Infra werkt samen met de TU Eindhoven aan het 3D-printen van ’s werelds eerste volledig constructief voorgespannen, betonnen fietsbrug. Deze bijzondere fietsbrug is een onderdeel van Gemert Noord-Om, een project dat BAM Infra uitvoert in opdracht van de provincie. De Noordelijke Randweg Gemert Noord-Om vormt de schakel tussen de Boekelseweg (N605) en de N272 die ten zuidoosten van Gemert loopt.

Christophe van der Maat, gedeputeerde van de provincie, drukte medio juni als eerste ter wereld op de printknop om de 3D-printer in het lab van de TU Eindhoven in werking te stellen. De brug zal uiteindelijk in september gereed zijn en worden geplaatst in de Lieve Vrouwesteeg te Gemert over de Peelse Loop. Gedeputeerde Christophe van der Maat: “We dagen hier in Brabant aannemers heel bewust uit om bij de aanleg van nieuwe infrastructuur nog meer aandacht te besteden aan duurzaamheid en innovatie. Door de toepassing van nieuwe materialen of door nieuwe technieken te gebruiken. Hier zien we dat de bouwwereld die uitdaging met beide handen aanpakt en dan kun je zomaar het startsein geven voor een wereldprimeur.”

Duurzamer
De brug wordt in totaal acht meter lang. Door de productiewijze van 3D-printen is er minder materiaal nodig om de brug te realiseren. Marinus Schimmel, directeur BAM Infra: “Wij verbinden voor de toekomst. We zoeken voortdurend naar een nieuwere, slimmere aanpak om infrastructurele vraagstukken op te lossen en zo een belangrijke bijdrage te leveren aan de verbetering van de mobiliteit en de verduurzaming van onze samenleving. Innovatie speelt hierbij een cruciale rol. Met 3D-printen hebben we geen hulpmaterialen, zoals bekisting, nodig. Dit levert aanzienlijk minder afval op en we hoeven minder schaarse grondstoffen te gebruiken. Ook heeft deze manier van werken een positief effect op de hoeveelheid CO2-uitstoot tijdens het productieproces van de brug.” In de toekomst kan via deze productiemethode op locatie geproduceerd worden. Dit verkort het bouwproces aanzienlijk en levert uiteindelijk minder omgevingshinder op. De te vervangen brug kan langer blijven liggen en zo heeft het verkeer kortere periode last van een afgesloten weg.

Industrieel maatwerk
Het 3D-printen van bruggen maakt maatwerk mogelijk op elke locatie, voor een reëel kostenniveau. Theo Salet, hoogleraar TU/e: “Dankzij de inzet van robots kan elk ontwerp telkens weer op een unieke wijze worden gerealiseerd met eenzelfde inspanning. Een belangrijk bijkomend voordeel is dat alle informatie die in het ontwerpproces is verzameld nu ook direct kan worden doorgegeven aan de uitvoering. Dit is een belangrijke ontwikkeling op het gebied van Bouw Informatie Management (BIM) omdat het de partijen in de keten dichter bij elkaar brengt. Het is uiteindelijk de eindgebruiker die hier profijt van heeft, in de vorm van een hogere kwaliteit en maatwerk."

Kijk hier voor een filmpje van de 3D-geprinte brug.

Bam Infra doet dit samen met de volgende partners: Provincie Noord-Brabant, Gemeente Gemert-Bakel, TU Eindhoven, Saint-Gobain Weber Beamix B.V., Dywidag-Systems International BV, Verhoeven Timmerfabriek, NV Bekaert SA, Witteveen en Bos.

Bron: Brabant.nl