BRAINPORT

met Eindhoven als hart, is een innovatieve toptechnologieregio van wereldformaat. Hier bedenken we oplossingen voor de maatschappelijke uitdagingen van morgen.

Over Brainport

Van mammoettanker naar vliegdekschip: ondernemen in een snel veranderende wereld

05 december 2016

  • DSC 0067.jpg 1200
  • DSC 0072.jpg 1200
  • DSC 0068.jpg 01200
  • DSC 0075.jpg 1200
  • DSC 0086.jpg 1200

Ondernemen in snel veranderende wereld, dat is de kern van de vernieuwde Brainport strategie Brainport Next Generation. Maar hoe doe je dat? En hoe pakken ondernemers in de Peel dat aan? Tijdens de inspiratiesessie ‘Inspelen op een razendsnel veranderende wereld’ op 29 november, georganiseerd door Brainport Development en ondernemerscollectief BZW, werden ervaringen gedeeld en van elkaar geleerd.

Berkvens, een innovatief bedrijf uit Someren dat zich bezighoudt met plafondhoge binnendeuren, binnendeurkozijnen en schuifdeursystemen, was een logische keuze als locatie voor de sessie met dit thema. Dat bleek wel uit het verhaal van Piet van Loenhout, directeur van Berkvens. “We zijn van mammoettanker met een rotsvaste koers, veranderd in een vliegdekschep: wendbaar, snel en met diverse straaljagers (bedrijfstakken) onder één dak.” Bij Berkvens kwamen een aantal veranderingen samen: door de crisis ontstond er minder vraag, de vraag veranderde van massa naar maatwerk en er ontstond een trend rondom robotisering. Dat laatste werd door iedereen bij Berkvens omarmd als een kans, met als gevolg dat het bedrijf nu in staat is om meer variëteit in deuren aan te bieden.

Van Loenhout: “We hebben er jaren over gedaan om hier met elkaar te komen. Daar plukken we nu de vruchten van. Overal in het bedrijf hangen nu verbeterborden, waarbij medewerkers gezamenlijk stil kunnen staan bij welke verbetering zij voorstellen voor het bedrijf. Welke KPI’s (key performance indicators) zijn door de medewerkers op de vloer te beïnvloeden? En hoe kunnen zij elkaar op een positieve manier aanspreken op elkaars gedrag? Zo’n cultuur is er niet zomaar natuurlijk en op dat vlak zetten we de komende jaren zeker nog meer stappen.”

Design

Bas Berkhout, new business director van GBO Innovation makers, benoemde het belang van design. Hij gaf aan dat inspelen op een veranderende wereld ook betekent dat je soms anders naar je eigen bedrijf(processen) of product moet kijken. Een voorbeeld hiervan is de samenwerking tussen Berkvens en GBO. De standaard deur kozijn combinatie die Berkvens al decennia leverde en die voor een omwenteling in het snel en goedkoop monteren heeft gezorgd, voldeed niet meer aan de eisen van deze tijd. De gezamenlijk ontwikkelde oplossing met modulaire delen zorgde voor een nieuwe standaard die weer jaren meekan. Van een zes naar een acht, tegen een kleine meerprijs, maar naar grote tevredenheid van klanten: bouwers én consumenten.

Mensen

Inspelen op een veranderende wereld kan op verschillende manieren, maar volgens de sprekers begint het bij mensen. Hoe kun je medewerkers uitdagen om bij te dragen aan de veranderingen die er altijd zijn? Adaptiviteit geldt voor bedrijven, ondernemers én voor mensen. Brainport Development voert in dit kader een experiment uit genaamd ‘Lerend Leven’. Werknemers zullen doorlopend bijgeschoold moeten worden omdat functies steeds sneller veranderen of irrelevant worden. Zo wordt adaptiviteit van de werknemer gecreëerd door in (toekomstige) scholingsbehoeften van werknemers binnen een bedrijf te voorzien, al dan niet verbonden aan hun huidige rol binnen het bedrijf.

Ervaringen

Niet iedereen staat dagelijks stil bij de ontwikkelingen die op hun bedrijf afkomen. Toch zijn veel ondernemers er wel al dagelijks mee bezig, bewust of minder bewust. De toegevoegde waarde van deze bijeenkomst was dat ondernemers even stil konden staan bij de vraag ‘Hoe doe ik dat?’ en ‘Wat is mijn eigen ervaring?’ en ze dat konden spiegelen aan anderen. Zo werden de deelnemers na de presentaties opgesplitst in groepjes om met elkaar in gesprek te gaan. Aan een van de tafels ging het over de toekomst met de vraag ‘Hoe ziet jouw bedrijf er over vijf jaar uit?’ Daarop kwam een eenduidig antwoord: het bedrijf heeft een nieuwe rol, met nieuwe partners, nieuwe business modellen en nieuwe technologieën om dat mogelijk te maken. Ondanks dat de ondernemers ogenschijnlijk inhoudelijk niets met elkaar gemeen hadden, omdat ze zich bezighouden met diverse thema’s van afval tot kunststofverwerking, herkende ze elkaars zoektocht en werden er onverwachte contacten gelegd.

Benieuwd wat Brainport Development voor u kan betekenen?

Neem dan contact op
Piet van de Wielen
Programmamanager Starten en Groeien