BRAINPORT

met Eindhoven als hart, is een innovatieve toptechnologieregio van wereldformaat. Hier bedenken we oplossingen voor de maatschappelijke uitdagingen van morgen.

Over Brainport

AAL Forum 2012: 'Kapitaal is beschikbaar, maar je moet creatief zijn om het te vinden.'

Onder leiding van Johan Feenstra, CEO bij Samsung LCD Netherlands, werd tijdens de sessie ‘Economic and Social Impact of Innovation Support Programs’ gesproken over de kloof tussen een goed idee en het vermarkten van een volwassen product.

Steven Burrill is directeur van een van de grootste investeringsmaatschappijen van de wereld, Burrill & Company. Hij gaf in zijn presentatie een beeld van de opkomende vergrijzing in landen als Japan, China en de Verenigde Staten en de daarbij horende kosten. “Het is erg duur om iedereen in leven te houden”, grapte Burrill. Dat biedt volgens hem kansen om oplossingen te bedenken. Volgens Burrill vereist dit wel een andere denkwijze. Bijvoorbeeld de rol van doktoren. “Dat worden gezondheidsadviseurs”, zegt Burrill. De smartphone staat volgens hem centraal in de wereld van digital health. Zo is er al technologie waardoor je met een iPhone je hartslag kunt monitoren. Als het gaat om investeren, geeft Burrill een duidelijk statement: “Kapitaal is beschikbaar, maar je moet creatief zijn om het te vinden.”

Petra Wilson van Cisco Systems Europe: “De health sector geen innovatieve sector. Neem bijvoorbeeld de stethoscoop. Toen die net was ontwikkeld, wilde geen enkele dokter die gebruiken. Nu, jaren later, staat de stethoscoop symbool voor de dokter. Als iemand er een om zijn nek heeft hangen, weet je direct dat het een dokter is.” Wilson: “We moeten niet stoppen met het ontwikkelen van innovaties. We moeten de ontwikkeling levend houden. We moeten samenwerken, dwars door de sectoren heen. Denk bijvoorbeeld aan de samenwerking tussen een cityplanner en een zorgaanbieder.”

Meer informatie: www.aalforum.eu