BRAINPORT

met Eindhoven als hart, is een innovatieve toptechnologieregio van wereldformaat. Hier bedenken we oplossingen voor de maatschappelijke uitdagingen van morgen.

Over Brainport

Bright Night toont toekomst van techmode

Op de Strip van de High Tech Campus in Eindhoven ontbrak donderdagavond 4 juni alleen de catwalk, maar verder was het design en mode wat er de klok sloeg. Onder de titel ‘Tech meets Design’ lieten ontwerpers tijdens Bright Night zien hoe hightech en design samen uit kunnen groeien tot nieuwe ‘wearables’ en andere aantrekkelijke hebbedingetjes. Van kleding met zonnecellen waarmee een smart Phone kan worden opgeladen tot een kekke fiets met een tracking device tegen diefstal.

Voor een volle zaal van ruim driehonderd bezoekers werden de laatste snufjes van vernuftig design ‘uitgepakt’ door David Lemereis. Van wearables, ultrabooks, Virtual Reality (VR) en geavanceerde Oled televisies. Een feest van ooh’s en aah’s. Voor trendsetters, trendwatchers en trendvolgers.

Vooraf konden bezoekers op de expo al wat rondsnuffelen, gevolgd door een aantal presentaties van ontwerpers. Onder wie Borre Akkersdijk (Byborre), Taco Carlier (VanMoof ) en Pauline van Dongen, bekend van haar ‘oplaadshirt’. Daarvan is intussen ook een herenmodel gemaakt. Voortaan kunnen dus ook mannen met het shirt vol zonnecellen, een kleine batterij en usb-connectie hun smart Phone opladen. De technische ontwikkeling van deze energieke kleding gaat overigens gewoon door. Naar verwachting zullen de eerste commerciële oplaadshirts over een jaar of drie in de kledingrekken hangen. Tegen die tijd zijn ze waarschijnlijk te reinigen in een wasmachine.

Phototrope

Van Dongen, die nauw samenwerkt met Philips, de TU Eindhoven en onderzoeksinstituut Holst Centre op de High Tech Campus, presenteerde verder een nieuw product: Phototrope. Een lichtgevend shirt voor hardlopers. “Als ontwerper bedenk je toch vaak dingen die je zelf zou willen dragen. Ik ga regelmatig hardlopen met zo’n knipperlampje om mijn bovenarm. Dat moet mooier kunnen, dacht ik.” Met behulp van een reguliere led-strip en reflecterend folie heeft ze een eerste prototype gemaakt.

VANMOOF

Op de 26ste editie van Bright Night, gehouden in samenwerking met Accenture en de Dutch Technology Week, was ook plek voor Taco Carlier. Hij richtte met zijn broer Ties in 2009 VANMOOF op. Een bedrijfje dat ontwerpt, ontwikkelt en innoveert en bij het brede publiek vooral bekend is door de kekke fiets. “Door goed in te spelen op wensen van gebruikers en mijn persoonlijke frustraties hebben we nieuwe kansen ontdekt in de redelijk traditionele fietsenmarkt.”

Wat heet. De VANMOOF-fiets valt niet alleen op door zijn design, maar net zo goed als staaltje innovatie op twee wielen. Ontdaan van overbodigheden, maar uitgerust met hightech gadgets zoals een Philips led verlichting en een volledig geïntegreerd slot. Zelfs voorzien van een bluetooth connectie en een tracking device waarmee de fiets valt te lokaliseren als hij wordt gestolen.

Het ‘nieuwe fietsen’ van VANMOOF heeft zichtbaar een doelgroep bereikt want het merk duikt steeds vaker op in het stadsbeeld. De gebroeders Carlier verkopen vanuit drie kantoren in Amsterdam, New York en Taipei de fietsen door naar andere wereldsteden zoals Sydney, Shanghai, Tokio, Barcelona en Parijs. En dat zonder enig marketingbudget. In de woorden van Taco: “De fiets verkoopt zichzelf.”

Website VANMOOF: www.vanmoof.com