BRAINPORT

met Eindhoven als hart, is een innovatieve toptechnologieregio van wereldformaat. Hier bedenken we oplossingen voor de maatschappelijke uitdagingen van morgen.

Over Brainport

Internationale designprijs voor Iris Intranet

Het Eindhovense bedrijf Triptᴉc heeft 6 januari een internationale prijs in de wacht gesleept. Het gaat om de Intranet Design Annual 2014, een internationale wedstrijd georganiseerd door de gezaghebbende onderzoeksbureau Nielsen Norman Group uit Sillicon Valley. Triptᴉc werd onderscheiden voor het Iris Intranet dat door het bedrijf uit Eindhoven is ontwikkeld.

Jaarlijks kiest de Nielsen Norman Group tien intranetten die toonaangevend zijn qua gebruiksvriendelijkheid en ontwerp. Iris is in goed gezelschap: ook National Geographic en het Internationaal Monetair Fonds scharen zich met hun intranet onder de winnaars van 2014. Iris is het enige Europese intranet in deze top 10.

Volgens de jury valt Iris in de prijzen vanwege de frisse vormgeving die gebruikers verleidt om het intranet intensief te gebruiken in hun dagelijks werk. De homepage van Iris door een gebruiker zelf in te richten met actuele informatie die voor zijn of haar werk relevant is. Zo wordt iedereen in een organisatie in minder tijd beter op de hoogte gesteld. Met teampagina's en de sociale tijdlijn is een organisatie in staat om samenwerking te versnellen en medewerkers betrokken te houden. Onafhankelijk van hun locatie, want Iris past zich aan aan tablet en smartphone. Bovendien, doorslaggevend voor de winst: het ontwerp nodigt uit tot gebruik. Of, zoals de jury het uitdrukt: “Iris is a breath of fresh air.”

De internationale erkenning is voor het samenwerkingsplatform is voor het Eindhovense bedrijf een mooie opsteker. Arthur Turksma, strateeg bij Triptᴉc: “Als je ziet dat je tussen giganten zoals het IMF en National Geographic staat, ben ik daar best trots op. Waarom hebben we gewonnen? Omdat we het anders aanpakken: we helpen organisaties beter te draaien, en dat is hard nodig in deze tijden. Hoe? We zorgen ervoor dat informatie de werknemer vindt in plaats van dat de werknemer moet zoeken. We passen kennis uit de gedragswetenschappen toe en geven het platform ook een menselijk gezicht. Met als resultaat inmiddels duizenden tevreden gebruikers.

Turksma: “Veel intranetten zijn onvriendelijke platforms die ontstaan zijn vanuit systeemdenken. Wij gaan juist uit van de mens: wat heeft iemand nodig op de werkvloer, en hoe kom je dat tegemoet? Iris past zich aan aan de contect van de gebruiker. Omdat ze eenvoudig te koppelen is met elke bestaande IT-omgeving, hoef je niet meer te zoeken naar informatie: de informatie komt op maat naar je toe. Dat scheelt tijd. Mensen gaan beter geïnformeerd aan de slag: dat zie je terug in de kwaliteit van het werk.”

Het intranet uit de Brainport regio heeft al duizenden gebruikers: Iris werkt al in verschillende grote zorg- en overheidsinstellingen en in commerciële organisaties als Dorel Europe en Sacha Shoes.