BRAINPORT

met Eindhoven als hart, is een innovatieve toptechnologieregio van wereldformaat. Hier bedenken we oplossingen voor de maatschappelijke uitdagingen van morgen.

Over Brainport

Kennisfestival Leren in Brainport - Ihsane Beyd

Ihsane Beyd
Coder Dojo Champion, Jan van Brabant College

“Coder Dojo is een belangrijke buitenschoolse activiteit. Vaak in het weekeinde. Leerlingen krijgen de kans om gratis en vrijblijvend te programmeren. Waarom? Omdat het nog steeds niet in het curriculum zit. Een goede verklaring heb ik daarvoor niet. Kennisnet is wel bezig met het ontwikkelen van een doorlopende leerlijn, dus het zit er in de toekomst wel aan te komen.


Dat is ook echt nodig want programmeren, is de nieuwe taal aan het worden van de toekomst. Je kunt er niet meer omheen. Dat wil niet zeggen dat je per se een programmeur of ICT-beheerder moet worden, maar de vaardigheden die je leert tijdens Coder Dojo komen later van pas in iedere baan. Of dat nou in het ziekenhuis is of als docent voor de klas. Dan gaat het om vaardigheden zoals probleem oplossend vermogen, creativiteit, samenwerken, logisch denken.

Coder Dojo vindt plaats op het Jan van Brabant College maar staat open voor alle scholieren van 7 tot 17 jaar in Helmond. We gaan werken met kleine groepen van ongeveer vijftien personen. De eerste bijeenkomst is zaterdag 14 november. We zoeken nog vrijwilligers die bekend zijn met programmeren en leerlingen verder willen helpen.

Het klopt dat scholieren in het weekeinde liever niets met school te maken hebben. Toch is dat niet helemaal waar. Direct nadat ik Coder Dojo via de website had aangeboden, kreeg ik al zes aanmeldingen terwijl ik nog niet eens op school was geweest om het te promoten. Dat gaat dus best wel hard.

Coderen moet in de toekomst op iedere school echt als les worden aangeboden. Het zou helemaal perfect zijn als het ook wordt geïntegreerd met andere schoolvakken, zoals Frans dat ik geef op het Jan van Brabant College. Ik heb het voor de vakantie programmeren laten samensmelten met mijn eigen vak. Dat ging geweldig. Dan zie je zo veel competenties die worden aangeboden in één vak. Als mijn collega’s dat ook gaan doen, hebben we straks heel slimme kinderen.”

Zie ook:

Programmeren als onderdeel van de Franse les