BRAINPORT

met Eindhoven als hart, is een innovatieve toptechnologieregio van wereldformaat. Hier bedenken we oplossingen voor de maatschappelijke uitdagingen van morgen.

Over Brainport

Ontwerpers als ambassadeurs van Dutch Design Week

Dutch design is zoveel meer dan de eerste indruk doet vermoeden. Juist dat is wat publiek én professionals ontdekken en ervaren tijdens Dutch Design Week, van 20 tot en met 28 oktober in Eindhoven. Om het vermogen van en het verhaal achter al dat ontwerp van eigen bodem uit te dragen, zijn dit jaar drie ontwerpers aangetrokken als ambassadeurs van de week: Robert Bronwasser focust zich op het industriële, terwijl Kiki van Eijk en Joost van Bleiswijk de meer conceptuele ontwerpdiscipline voor hun rekening nemen.

Drie ambassadeurs
Vorig jaar brak de jubileumeditie van Dutch Design Week (DDW) alle records. Dat succes wil het evenement uiteraard graag overtreffen. Niet zozeer cijfermatig, als wel kwalitatief. Door nog meer te prikkelen, door de juiste netwerken aan elkaar te knopen, en door de buzz te creëren die Dutch design verdient. Om die ambities kracht bij te zetten, heeft de organisatie drie ontwerpers een rol als ambassadeur aangeboden: Robert Bronwasser, Kiki van Eijk en Joost van Bleiswijk. De drie grijpen de uitdaging met beide handen aan, al hebben ze elk zo hun eigen redenen om als vertegenwoordiger van het grootste designevenement van Nederland op te treden.

Industrieel ontwerpen
Robert Bronwasser, van ontwerpbureau Smool in Amsterdam, wil vanuit zijn expertise als industrieel ontwerper vooral aandacht vestigen op wat vergeten lijkt: het industrieel ontwerpen van dagelijkse dingen. “Niet sexy, wel nodig”, licht hij toe, “De stroming ‘Dutch design’ heeft Nederlands ontwerp in de jaren negentig stevig op de kaart gezet en daar profiteren we allemaal van. Maar het lijkt wel eens of we vergeten zijn dat er ook een grote groep mensen en bedrijven bestaat die bezig is gewone producten te verbeteren en innoveren. Design is in een bepaalde hoek gezet. Het bruikbare valt daar vaak niet onder.”

Ongelooflijk aantrekkelijk
Natuurlijk, de schoonheid en esthetiek van Dutch design spreekt tot ieders verbeelding. Aan het proces daarachter wordt echter al snel voorbij gegaan. Volgens Kiki van Eijk en Joost van Bleiswijk maakt DDW juist daar het verschil. De twee autonome vormgevers – zij even poëtisch als krachtig en hij gefascineerd door (historische) technieken en architecturaal getint werk – benadrukken graag de ‘hands-on mentaliteit’ en het ‘open-studio gevoel’ die de week volgens hen iets ongelooflijk aantrekkelijks geven. Als ambassadeurs willen ze vooral die zelf initiërende kracht – ook bij jonge ontwerpers - ondersteunen. “We dragen DDW een warm hart toe. We willen vooral de kracht van zelfinitïerend ontwerp een boost geven, dat ontwerpers op zoek moeten naar hun eigen identiteit. Voor ons is het belangrijk om de dingen niet te veel aan te harken, maar ruimte te laten voor pioniersdrang en creativiteit”, aldus de twee ontwerpers.

Meer informatie: www.ddw.nl