BRAINPORT

met Eindhoven als hart, is een innovatieve toptechnologieregio van wereldformaat. Hier bedenken we oplossingen voor de maatschappelijke uitdagingen van morgen.

Over Brainport

Veilig vliegen dankzij 42 Solutions

Elk uur van de dag passeren tientallen vliegtuigen over ons hoofd. Soms onzichtbaar hoog, dan weer gierend laag. Alle civiele en militaire toestellen met duizelingwekkende vaart veilig door het luchtruim te loodsen, blijft een pittige klus voor luchtverkeersleiders. Het Eindhovense softwarebedrijf 42 Solutions ondersteunt ze met geavanceerde systemen en heeft in de wereld van de luchtvaart een solide reputatie opgebouwd met innovatieve oplossingen. “De juiste informatie op de juiste plek delen met de juiste mensen, dat is onze kracht.”

Sinds de oprichting van hun bedrijf in 2000 krijgen Bert Brouwer en Walter Strijland nog steeds vragen over hun bedrijfsnaam: 42 Solutions. “Ja, dat levert altijd goede gesprekstof op”, bekennen ze met een lach. De naam is ontleend aan het boek ‘The Hitchhikers Guide to the Galaxy’ van de auteur Douglas Adams. In een van de scènes komt een gigantische computer met het ultieme antwoord op het leven, het universum, kortom op alles: ‘42’. Maar deze uitkomst is compleet zinloos omdat er geen duidelijke vraag aan verbonden is. “Daarom richten wij ons altijd eerst op de vraag van een klant zodat we een zinvol antwoord kunnen geven. We proberen te doorgronden wat iemand wil bereiken en waarom. Vaak genoeg blijkt er iets heel anders nodig te zijn en volstaat een simpele oplossing. Dat is commercieel misschien niet zo handig. Aan de andere kant is het wel een manier van klantenbinding”, meent Strijland.

Koppelen

Dat is misschien iets te bescheiden, want het relatief kleine softwarebedrijf met veertien medewerkers bedient sinds haar bestaan veel grote spelers in de militaire- en burgerluchtvaart onder wie de Nederlandse, Duitse en Franse luchtmacht, de NAVO, EUROCONTROL en de EU. 42 Solutions omschrijft zichzelf als ‘IT-experts in motion, control and security’. De onderneming ontwikkelt onder meer systemen voor de bewaking van het luchtruim. Strijland: “Onze ‘core competence’ is het koppelen en het integreren van systemen van derden, daaruit informatie extraheren, delen en vervolgens mensen in staat stellen met die informatie gezamenlijk tot besluitvorming te laten komen.”

Agile Collaboration

Bert Brouwer geeft een treffend voorbeeld: “Als boven Duitsland een vliegtuig motorproblemen heeft, wordt dat lokaal afgehandeld. Een deel van een vliegveld of luchtruim gaat bijvoorbeeld dicht en daarmee is het over. Maar als boven Engeland en België tezelfdertijd nog twee toestellen van dezelfde maatschappij motorproblemen hebben, kan er iets meer aan de hand zijn. Zeker als blijkt dat ze alle drie van Schiphol zijn opgestegen. Wellicht is vervuilde brandstof gebruikt of heeft iemand met de motoren geknoeid. Maar zoals de systemen nu zijn ingericht, worden al deze incidenten afzonderlijk afgehandeld. Door snel en automatisch informatie te delen, kun je dit soort abnormale incidenten nog sneller ontdekken en effectiever ingrijpen. We zijn volop bezig met het ontwikkelen van een nieuw platform om dat te bereiken: Agile Collaboration. Het concept gaat over tijdig en vrij delen van de informatie. We willen, met steun van de Europese Commissie, in de nabije toekomst een pilot gaan draaien.¨

Strijland: ¨Je kunt Agile Collaboration ook goed gebruiken bij grote evenementen of opgeschaalde rampenbestrijding. Dan kunnen burgemeesters en commandanten van politie, brandweer of ambulance hun instructies beter op elkaar afstemmen.¨

Situational Awareness

Bert Brouwer en Walter Strijland studeerden respectievelijk Informatica en Technische Computerkunde in Eindhoven en werden daarna collega’s bij IBM. ¨Daar kwamen we tot de conclusie dat we samen een bedrijf wilde opzetten waar zakelijk gewin niet de hoofdrol moest spelen, maar juist waarde, integriteit en betrokkenheid naar de klanten, de leveranciers en zeker de medewerkers¨, vertelt Brouwer.

42 Solutions heeft altijd in opdracht voor andere bedrijven gewerkt die eigenaar werden van de software. Brouwer: ¨Nu maken we de omslag naar het leveren van eigen producten onder licentie. Zo bieden we nu een softwareproduct aan dat de ‘situational awareness’ vergroot. Het systeem biedt allerlei informatie zoals identiteit, locatie of route van een toestel of voertuig. Regionale vliegvelden die geen radar of andere volgapparatuur hebben, eigenaars van helikoptervloten, een vliegchool of grotere luchthavens die hun grondvoertuigen willen volgen, krijgen hiermee een beter overzicht van hun omgeving.¨

Twin Towers

Ze vinden het zelf wrang, maar de aanslag op de Twin Towers in New York heeft hun bedrijf wel een boost gegeven. Er worden steeds hogere eisen gesteld aan de veiligheid van het luchtvaartverkeer. 42 Solutions heeft ondanks alle grote concurrenten een interessante nichemarkt veroverd: de uitwisseling van informatie tussen civiele en militaire luchtverkeersleiders. Strijland: ¨Het zijn twee aparte werelden maar ze hebben wel met elkaar te maken. Het is van belang dat ze van elkaar weten waar ze mee bezig zijn. De informatie die op luchtverkeersleiders afkomt is veel en veelzijdig. Het is essentieel dat ze niet overspoeld raken met data. In dat opzicht zijn we een enabler, we maken die dingen mogelijk.¨

Pruts & Probeer

De projecten van 42 Solutions hebben zonder uitzondering een lange adem. Strijland: ¨Mensen invoegen op langlopende trajecten is niet gemakkelijk. Je hebt soms niet de ruimte om iemand in te werken. Natuurlijk is kennis van software belangrijk, maar we zoeken vooral naar mensen die durven creëren en gewoon proberen. We hebben daarom een ‘pruts & probeer’ initiatief genomen. We geven iedereen de ruimte om tijd te besteden aan iets leuks. Of er iets uitkomt of niet, ik vind het al heel prettig dat mensen creatief bezig zijn, dat ze out-of-the-box denken. We hoeven geen huis vol genieën, maar willen wel mensen die het lef en vermogen hebben om iets te verwezenlijken wat er nu nog niet is maar wel zou kunnen komen. Bouw maar, doe het maar. Om creatief en innovatief te zijn moet je dingen kunnen uitproberen.¨

Oudgediende

42 Solutions behoort in het Twinning Center tot de ‘oudgedienden’. Brouwer: ¨We zijn in 2005 hier ingetrokken. Zeker in die tijd hadden we veel voordeel van het feit dat er een receptie zit, handig hoor, die postafwikkeling en zo. En je kunt hier vrij gemakkelijk en snel een tijdelijke ruimte erbij nemen als je met meer mensen een groot project draait. Alleen het terugdraaien zou wat flexibeler kunnen. Soms hebben we veel medewerkers zitten bij onze klanten en dan zitten we hier even te ruim in ons jasje.¨

Een hardloper en pendelende fietser als Strijland mist maar één ding op het Science Park van de TU Eindhoven. ¨Een doucheruimte.¨

Mens

De oprichters van 42 Solutions zijn gelukkig met wat ze hebben bereikt, maar de ambitie blijft om verder te groeien. ¨Voor de buitenwereld zijn we inderdaad onbekend, maar in de luchtvaartwereld hebben we een sterke naam opgebouwd. We zijn op een punt aanbeland dat we merken dat we iets te vertellen hebben en dat er ook naar wordt geluisterd. Toch willen we een organisatie blijven waarin de mens centraal staat. Medewerkers moeten mensen blijven en geen personeelsnummer. Dat is voor ons essentieel.¨

Foto: Bert Brouwer (links) en Walter Strijland

Naam bedrijf

42 Solutions

Gevestigd in

Bedrijvencentrum Twinning, TU/e Science Park Eindhoven

Website

www.42solutions.nl

Meer weten over high tech bedrijvencentra op High Tech Campus Eindhoven of TU/e Science Park? Kijk op www.launchyourbusiness.nl!